Radiator og gulvvarme på samme unit - kan ikke opvarme bolig

Hej.

Jeg har en fjernvarmeunit (Termix VVX - dog den 'gamle' model med Alpha2 25-60 pumpen). Den har én streng til opvarmning af boligen. I forbindelse med renovering af huset, har en VVS'er sat et T-stykke på fremløbet og returløbet (Se billede).

Den ene side af t-stykket går til radiatorerne i huset (som kører 2-streng), den anden side går til midishunten (Wavin m. 6 kredse) altså gulvvarmen. Det samme retur.

Vores problem er, at boligen ikke bliver opvarmet nok.

Jeg har prøvet alle tænkelige indstillinger på ECL-110'eren. Jeg har også forsøgt med samtlige kombinationer af pumperne, altså ene lav anden høj, begge høj, osv. osv.

Det er som om at de to pumper modarbejder hinanden. For når gulvvarme kalder og radiatorerne er tændt, får radiatorerne ingen varme. Gulvvarmen får 30 grader, men skal bruge 35-38 grader ca. for at varme boligen op. Uanset hvad jeg sætter den blå termostat på midishunten, er det max 30 grader der kommer igennem.
Skruer jeg derimod alle gulvvarme termostater helt ned så wavin-pumpen slukker, så får radiatorerne fin varme og der kommer meget varmt vand rundt i gulvvarmen (indtil telestaterne lukker helt).

Så hvad er det helt præcist der går galt her? Kan det slet ikke lade sig gøre at køre det sådan her? Eller hvordan kommer jeg tættere på at finde ud af helt præcist hvor det går galt - og endnu vigtigere hvordan jeg (evt. en VVS'er) løser det.
Hej. Jeg har en fjernvarmeunit (Termix VVX - dog... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bliver nødt til at spørge om fordelingen til gulvvarme og radiatorer er lavet før eller efter cirkulationspumpen på dit "fyr". Det er i princippet ligegyldigt, hvad der producerer varmen. Har du ikke et billede af det?

fase
Det er svært at se men pilen på pumpehuset peger den i den rigtige retning?
Jens3 skrev den 03-12-2023 06:39:14

Jeg har læst dit indlæg igen og kan se du har prøvet højere indstilling på Alpha2 pumpen.
Så se bort fra mit forslag….

Hej Jens, helt fint, alle forslag er velkomne! :-)
Jeg prøvede lige for en sikkerheds skyld igen, men desværre samme resultat.

johnm skrev den 03-12-2023 08:15:05

Det er svært at se men pilen på pumpehuset peger den i den rigtige retning?

Godt bud. Jeg havde faktisk slet ikke set pilen på pumpehuset. Men ja, den peger ned mod gulvet, så altså fremløbsvejen.

S. Fabrin skrev den 03-12-2023 08:11:59

Jeg bliver nødt til at spørge om fordelingen til gulvvarme og radiatorer er lavet før eller efter cirkulationspumpen på dit "fyr". Det er i princippet ligegyldigt, hvad der producerer varmen. Har du ikke et billede af det?

Jeg har lige prøvet at tage et billede på lidt afstand så det er nemmere at se hvordan det hele er sat sammen. 

Annonce
Nu spørger jeg måske lidt dumt men der er åbent for flow ud i dine gulvkredse?
johnm skrev den 03-12-2023 12:17:07

Nu spørger jeg måske lidt dumt men der er åbent for flow ud i dine gulvkredse?

Ja, der kommer varme igennem, vare ikke meget. Når jeg slukker pumpen på Wavin (gulvvarmen) kommer der rigeligt varmt vand igennem. Så kredsene er åbne og justeret.

Uden at kende anlægget vil jeg mene der skal være en kontraventil i det lille stykke mellem frem og retur. Om den kan vende forkert eller mangle skal jeg ikke kloge mig på.
Kan du tage et billed af den anden pumpe ?
Sker der nogen ændring, når du ændrer temperaturen på gulvvarmen ved at dreje på den blå termostat på gulvvarmen? virker den overhovedet? Det bør undersøges ved at demontere den og se, om det giver nogen ændring.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis