Lukke af for rørføring til gammelt køkken

Min kæreste og jeg er ved at total-renovere et 70'erhus, og i den forbindelse har vi valgt at flytte køkkenet så vi kan få et køkken-alrum. Rørene fra det gamle køkken der sidder fast i beton-gulvet skal så lukkes af, så vi kan lave det til et nyt værelse, men hvor omstændigt er det? VVS'erne snakker om at de skal lukke af helt ud til hoved-kloaken, da der ellers vil være risiko for rottereder, men er der nogen af jer der har andre erfaringer med det?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lovmæssigt er det ikke et krav , men det er helt sikkert den bedste ide
alt efter hvordan kloakkerne er lavet , vil det normalt ikke være det store problem
Tak for input, tegningerne er her, og synes umiddelbart det ser ud til at kloaken kører fint langs huset
Det er fint nok med tegning, men hvilken af de 3 kloak ledninger, ind til huset, skal sløjfes?
Bemærk lige at vandstik ikke er kloak, hvis det er det du mener kører langs huset.
Du skal vel også have afløb fra den nye køkkenplacering. Så når du alligevel graver op ude foran huset så kan du jo finde det rør som skal proppes af. 
Er det røret som går ind lige ved K i "vandstik" så kan den stoppes ude i brønd med beton ind i røret. Men inden skal du jo være sikker på om der er andet der går i samme rør. Det er ikke altid virkeligheden er præcis som kloaktegning. 
Hvis der var nogle håndtegnede rettelser på tegning så kunne man regne mere med dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 02-12-2023 14:21:19

Du skal vel også have afløb fra den nye køkkenplacering. Så når du alligevel graver op ude foran huset så kan du jo finde det rør som skal proppes af. 
Er det røret som går ind lige ved K i "vandstik" så kan den stoppes ude i brønd med beton ind i røret. Men inden skal du jo være sikker på om der er andet der går i samme rør. Det er ikke altid virkeligheden er præcis som kloaktegning. 
Hvis der var nogle håndtegnede rettelser på tegning så kunne man regne mere med dem. 

fuldstændig vanvittigt råd

røret skal brydes udenfor brønden og støbes til hvis det er beton , er det pvc proppes med pvs
du må aldrig bare fylde beton i røret inde fra brønden
alternativt hvis det passer brydes det på den del af strengen der passer med at koble den nye til 
Lige i disse dage er vores gade gravet op, og en entrepenør er på kommunens vegne i gang med at lave kloakseparering. Vores kloak skal så omlægges fordi det nu går ud i en anden retning.
Jeg spørger dem så om hvad der skal ske med det gamle når jeg har fået mine kloak forhold tilsluttet, så vi undgår blinde rotteboliger.
Svaret var. " Til den tid cementerer vi ind i rørene ned i brønden så der bliver lukket af"  Så det " fuldstændig vanvittige råd" er ikke grebet ud af den blå luft.
I øvrigt har jeg stort set skrevet det samme som Bredkær, nemlig at røret sikkert skal bruges til det nye køkken og så løser det sig selv. 

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-12-2023 22:46:26

Lige i disse dage er vores gade gravet op, og en entrepenør er på kommunens vegne i gang med at lave kloakseparering. Vores kloak skal så omlægges fordi det nu går ud i en anden retning.
Jeg spørger dem så om hvad der skal ske med det gamle når jeg har fået mine kloak forhold tilsluttet, så vi undgår blinde rotteboliger.
Svaret var. " Til den tid cementerer vi ind i rørene ned i brønden så der bliver lukket af"  Så det " fuldstændig vanvittige råd" er ikke grebet ud af den blå luft.
I øvrigt har jeg stort set skrevet det samme som Bredkær, nemlig at røret sikkert skal bruges til det nye køkken og så løser det sig selv. 

tror du skulle spørge ham om han er kloakmester , hvis han vælger den løsning , den bliver kaseret ved kvalitetskontrollen

men hvis de seperere så sætter de nok 2 nye skelbrønde , så bryder de automatisk røret ude i jorden , og støber til der , så er den god nok
De sætter 1 skelbrønd, regnvands skelbrønd er sparet væk. Når de er hyret af kommunen til at lave kloak separering i et kvarter i byen så er de naturligvis autoriserede.
Lige nu og indtil jeg får det lavet om på egen grund går min kloak en anden vej ud. Det er der der cementeres om nogle år. 

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-12-2023 22:46:39

De sætter 1 skelbrønd, regnvands skelbrønd er sparet væk. Når de er hyret af kommunen til at lave kloak separering i et kvarter i byen så er de naturligvis autoriserede.
Lige nu og indtil jeg får det lavet om på egen grund går min kloak en anden vej ud. Det er der der cementeres om nogle år. 

så har det intet med separering at gøre

ved separering skilles regnvand og spildevand i hver sit system , og så må der ikke komme regnvand i samme brønd som spildevand

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis