Gulvvarme lav byggehøjde

Jeg undrer mig: hvad er laveste byggehøjde for tung gulvvarme?

Årsag: vi har pt 80 mm isolering i bryggerset uden varmekilde. Det er et vådrum og har også vvb mv. og vi er i forvejen udfordret af at afløb befinder sig i den “forkerte” side ift hvordan indretningen bedst udnytter rummet. Gulvet er:

Klinker/fliser: ukendt mm
Slidlag: 30 mm
Grovbeton: 80 mm
Pladebatts: 80 mm
Klaplag: 100 mm
Sand: 250 mm

Dvs hvis eks 70 mm er tilstrækkeligt og kan udlægges ovenpå sundolit lagt direkte på sand, så kan jeg vel fjerne helt helt ned til sandet og udlægge 220 mm isolering under gulvet (og naturligvis mere hvis jeg graver liiidt dybere). Og isteret for at grave bruge penge og tiden på eks kingspan isolering.

Er jeg på vej på et vildspor eller rette spor?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lave dit betondæk 80 mm hvis du bruger flydebeton og laver det i et stykke. Mindre end det bliver det vanskeligt at få gulvvarmeslangerne tilstrækkeligt dækket.



Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-11-2023 13:27:22

Du kan godt lave dit betondæk 80 mm hvis du bruger flydebeton og laver det i et stykke. Mindre end det bliver det vanskeligt at få gulvvarmeslangerne tilstrækkeligt dækket.


 Og så lave fald i et slidlag, eller blot i spartel? 

Flydebeton skal slibes efter hærdning. Her sliber du bare nogenlunde korrekt fald. Resten klares med fliseklæberen eller evt. med spartel.

Selvbygger med stort S. 
Nu ved jeg ikke med vådrum, men du kan også få EPS der har en styrke man kan lægge gulv direkte på, så 'sparer' du jo betonen.
https://goerdetselv.dk/materialer/polystyren-som-isolering-og-byggeplader
Superdiy skrev den 30-11-2023 13:33:04

Flydebeton skal slibes efter hærdning. Her sliber du bare nogenlunde korrekt fald. Resten klares med fliseklæberen eller evt. med spartel.

 Har du prøvet det før? Jeg har selv lige støbt flydebeton, og et udlejnings firma sagde at det snildt kostede 200 kr/M2 i slitage på segmenter. Det overraskede mig noget. 

Annonce
swayde skrev den 30-11-2023 13:41:37

Superdiy skrev den 30-11-2023 13:33:04

Flydebeton skal slibes efter hærdning. Her sliber du bare nogenlunde korrekt fald. Resten klares med fliseklæberen eller evt. med spartel.

 Har du prøvet det før? Jeg har selv lige støbt flydebeton, og et udlejnings firma sagde at det snildt kostede 200 kr/M2 i slitage på segmenter. Det overraskede mig noget. 

 Ja flere gange, men har lånt mig til gulvsliberen så jeg ved ikke hvor meget den koster i brug, men 200 kr/m2 er ikke rigtigt. Et nyt sæt segmenter koster 2000kr og jeg har ikke brugt 25% af levetiden på at slibe 125 m2

Mon ikke de har ment 200kr pr udlejning?


Selvbygger med stort S. 
Han sagde at jeg kunne regne med ca slid på 2000kr/ 10 M2.  
Han nævnte nogle kunder fik forbrugs regninger på 4-6000 kr(+moms). Men det kan være jeg har spurgt de forkerte steder. 

Et af deres sæt koster ~7500 incl moms :/ 
https://www.ep.dk/gulv-og-overflade/slibemaskiner/segmenter/sc592532-bauta-double-blue-scss-30-40
(9 STK på en maskine)

Jeg har kigget på Silvan og Bauhaus, men jeg er ikke sikker på at jeg kan overskue 35m2 med en af de små slibere. 
Evt nogle tips til hvilke maskiner man skal kigge efter ? 

(Undskyld jeg stjæler tråden op)
en jeg har spurgt på dba siger 2-300 kr. Det passer bedre med der du siger. Oh well, så bliver det vel bare dba. 
Jeg er med på, at 300 mm isolering er lovkrav, men det svarer vel til 150 mm kingspan?

Så jeg kunne, uden at droppe nederste klaplag, så har jeg 190 mm at gøre godt med. Dvs 80 mm flydebeton og 110 mm kingspan, som svarer til 220 mm isolering.

Lyder det ikke korrekt? 
Hvorfor fjerner du ikke også noget af  sandet - det er da det allernemmeste !?

Så kan du få 300 mm isolering + tung gulvvarme samtidig.

Jeg ville altid slutte af med fliser - det er nemmest og billigst og mest slidstærkt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også