Gulvvarme lav byggehøjde

Jeg undrer mig: hvad er laveste byggehøjde for tung gulvvarme?

Årsag: vi har pt 80 mm isolering i bryggerset uden varmekilde. Det er et vådrum og har også vvb mv. og vi er i forvejen udfordret af at afløb befinder sig i den “forkerte” side ift hvordan indretningen bedst udnytter rummet. Gulvet er:

Klinker/fliser: ukendt mm
Slidlag: 30 mm
Grovbeton: 80 mm
Pladebatts: 80 mm
Klaplag: 100 mm
Sand: 250 mm

Dvs hvis eks 70 mm er tilstrækkeligt og kan udlægges ovenpå sundolit lagt direkte på sand, så kan jeg vel fjerne helt helt ned til sandet og udlægge 220 mm isolering under gulvet (og naturligvis mere hvis jeg graver liiidt dybere). Og isteret for at grave bruge penge og tiden på eks kingspan isolering.

Er jeg på vej på et vildspor eller rette spor?
Jeg undrer mig: hvad er laveste byggehøjde for... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 30-11-2023 21:30:46

Hvorfor fjerner du ikke også noget af  sandet - det er da det allernemmeste !?

Så kan du få 300 mm isolering + tung gulvvarme samtidig.

Jeg ville altid slutte af med fliser - det er nemmest og billigst og mest slidstærkt.

 Hvis jeg fjerner sandet skal jeg vel tilsvarende fjerne jord under sandet for at det hele bliver liggende ordentligt?

Jeg har 2-5 cm sand og ca. 5 cm lecanødder. Og så 400 mm isolering + 11-15 cm beton.
Thomas_Mygind skrev den 30-11-2023 22:06:33

Jeg har 2-5 cm sand og ca. 5 cm lecanødder. Og så 400 mm isolering + 11-15 cm beton.

 Jeg ville kunne lave samme dog med 300 mm isolering, eller flydebeton og 350 mm isolering. Det giver muligheder ihvertfald til det fremtidige projekt (som ligger ude i fremtiden, men der er nu rart at vide om der skal være plads til radiator eller gulvvarme når det planlægges).

swayde skrev den 30-11-2023 21:38:34

https://www.kingspan.com/dk/da/kampagne/sammenligningstabel/ (formoder at det du kalder kingspan er Kooltherm)
Din beregning ser ikke helt forkert ud, alt efter hvad du sammenligner med.
Præcis hvad reglerne er mht. lovkrav ved jeg ikke. 

 Præcis. Hedder sikkert en masse forskelligt, ved blot at det er 2x isoleringsevne vs normal eps

hej
hvorfor bygger du ikke oven på, der findes produkter der er beregnet til dette, har selv 
lavet det i min søns hus......hans gulv bestod af leca, 125 mm. polystyren med 22 mm. gulvspån plade 
jeg lagde gulvvarmeplader m/pex-rør direkte på gulvspån pladerne........billigt og nemt.

Bh.....dan-49.  42315739
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også