Perfekt maskine til 45graders snit?

Hej

Jeg står og ska lave nogle kvadratiske rammer i hhv. egetræ, bøgetræ og asketræ. Listerne er høvet på 4 sider og rimelig rette og pæne. Rammen måler cirka 35x35cm. Og listerne måler 4,7x2,1cm, ca.
Jeg har en ældre Bosch PCM 8S gearingsav, men selvom jeg har rettet op med vinkler og justeret alle steder synes jeg stadig ikke den laver et pænt snit når jeg skal lave mine 90 graders samlinger på rammen.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan man laver total perfekte hjørne samlinger?

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bordrundsav med føringsskinne der kan indstilles til 45 grader.
Fintandet klinge.
Kap/geringssave er til det grove.

Jeg bruger min bordrundsav med rulleland, det fungere perfekt.
Men ellers så er en manuel geringssav også et fint stykke værktøj.

Her et billede af en, af god kvalitet...


Vil du gå all in, så køb en Morsø gearingsklipper, den er helt utrolig effektiv, min tidligere nabo havde sådan en, den laver bare det perfekte snit.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg foretrækker helt klart en geringssav fremfor en skærekasse. Geringssave bliver ofte leveret med grov klinge. En fintandet klinge kan gøre det til en ny maskine. Hvis vinklen er kritisk, skal man justere den ud fra nogle prøvesnit. Man skal ikke regne med geringssavens skala, hvis man vil have høj præcision.

I en traditionel skærekasse kan klingen bevæge sig sideværts i sporet, så man skal ikke regne med nøjagtighed på den sidste grad.
Annonce
Hej

Jeg synes det lyder helt tosset at bruge en skærekasse, min erfaring er også at klingen kan vandre lidt fra side til side og man derfor ikke får et perfekt snit.

Jeg har nu fået fat i en tykkere klinge til min gearing sav, håber på den er mere stabil, og så må jeg i gang med prøve snit. 
Jeg har netop ikke brugt skalaen på saven, jeg har holdt en speed vinkel på op mod landet og ud på klingen på saven og låst den fast.. 

En klipper til egetræs liste på næsten 5x3cm lyder crazy? Også ret dyr maskine måske?

Hvad med at slibe sig til korrekt vinkel? Kunne man holde listen op mod en rondel sliber på nogen måde?

 

Hvis du har en bordrundsav er det nemt at lave en slæde hvor du kan skære 45 grader.
Hvis vinkelen bare er nogle få my skæv på en gerringssav vil det kunne ses, fordi du flytter klingen mellem hvert snit.

På slæden skærer du begge vinkler ud fra den samme og når du så samler vinklen vil den altid passe, også selvom den er en anelse forskudt.
   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja mon ikke sådan en ny Morsø gearingsklipper koster en bondegård?
Det er en til salg på dba til 2500kr hvilket lyder billigt (har intet med annoncen at gøre) link


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tror blot du skal prøve dig lidt frem. Det bedste er at lave et snit i et stykke affalds træ og måle på det. Finjustere og prøve igen.

Hvis jeg skal lave et snit med vinkel i kun en retning, holder jag altid klingen vinkelret på landet og drejer klingen omkring den lodrette akse.
Flobbi skrev den 30-11-2023 11:53:32

Hej
...
Hvad med at slibe sig til korrekt vinkel? Kunne man holde listen op mod en rondel sliber på nogen måde?

 Du kan bruge en båndsliber, spændt fast på et bord, til at give vinklen den sidste tilpasning.

Så har du også mulighed for at fastspænde et land på bordet, så du kan få den perfekte vinkel. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis