Perfekt maskine til 45graders snit?

Hej

Jeg står og ska lave nogle kvadratiske rammer i hhv. egetræ, bøgetræ og asketræ. Listerne er høvet på 4 sider og rimelig rette og pæne. Rammen måler cirka 35x35cm. Og listerne måler 4,7x2,1cm, ca.
Jeg har en ældre Bosch PCM 8S gearingsav, men selvom jeg har rettet op med vinkler og justeret alle steder synes jeg stadig ikke den laver et pænt snit når jeg skal lave mine 90 graders samlinger på rammen.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan man laver total perfekte hjørne samlinger?

 

Hej Jeg står og ska lave nogle kvadratiske rammer... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flobbi skrev den 30-11-2023 11:53:32

Hej

Jeg synes det lyder helt tosset at bruge en skærekasse, 
Hvordan gjorde man i gamle dage 😏😏
Hvis man ønske en præcis vinkel, skal der være styr på værktøj og træ. Ved slibning er problemet det samme. Ved slibning er der desuden risikoen for at fladerne bliver runde. Hvis du har en geringssav så start med at få styr på den.


EgonStegegaffel skrev den 30-11-2023 12:33:35

Flobbi skrev den 30-11-2023 11:53:32

Hej

Jeg synes det lyder helt tosset at bruge en skærekasse, 
Hvordan gjorde man i gamle dage 😏😏

 Skærekasse, eller gearingssav håndmodel, eller den Morsø klipper.



Vi prøver igen, i morgen --
Ja træet er der ikke 100% styr på, der står godt nok det er høvlet på 4 sider men dermed ikke sagt de er 90grader, og så giver det problemer når jeg lægger det op mod landet, så jeg skal prøve at låne en tykkelseshøvl og få det helt ensartet inden jeg saver i smig.. 

Den der klipper kender jeg ikke men det lyder vildt nok hvis den kan skære igennem 50mm med et flot snit i egetræ.. 🙂

Er der noget i forhold til klingen på saven jeg skal være OBS på ? 

Bordrundsav med en slæde har jeg også set flere på YouTube lave, men det kræver lidt man får lavet en perfekt kasse til at lægge i T-sporene før man så kan lave et flot smig. Nogen anbefalinger på en god hobby bordrundsav ? Den einhell jeg har er rent crap!



 

Træet / listen skal ikek nødvendigvis være i vinkel for at man kan samle det perfekt. Du ser jo mange former for billedrammer som stadig kan samles pænt i vinkel.
Den klipper tror je ikke kan klippeegetræ i den tykkelse.
For at få et pænt snit skal en savklinge være meget fintandet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce


Bordrundsav med en slæde har jeg også set flere på YouTube lave, men det kræver lidt man får lavet en perfekt kasse til at lægge i T-sporene før man så kan lave et flot smig. Nogen anbefalinger på en god hobby bordrundsav ? Den einhell jeg har er rent crap!


 Det eneste du skal sikre dig er at savklingen er parallel med T sporet.
Når den er det, er det da supernemt at lave en plade, sætte en "pind" på samme bredde som T sporet fast på pladen.
Så skærer du halvvejs igennem pladen, som jo kører i sporet. Så laver du en vinkelret samling af at 2 stykker træ og monterer på pladen, og derefter laver du endnu et snit igennem vinklen og vupti, så har du slæden.
Det gode ved den er at den behøver ikke være helt nøjagtig så længe din vinkel er 90 grader til at starte med.
Fordi du skærer på hver side, vil det ikke betyde noget at den ene side er 44,8 grader. da den anden side så vil være 45,2 grader og det vil stadig ses som en tæt samling.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Lige for at undgå misforståelser. Hvis man ønsker at få to stykker træ i en 90 grades vinkel som i en billedramme, skal hver af snittene være 45 grader.

Hvis man fx skærer en lægte over i 45 grader, vil snittet have en bestemt længde. Hvis man vender den ene stump, kan man lave en 90 graders vinkel.  Hvis man skærer i en anden vinkel vil snittet blive længere eller kortere. Man kan stadig vende det ene stykke træ om og lave en vinkel, men det vil ikke være 90 grader. Hvis snittet er længere end et 45 graders snit, vil vinklen være under 90 grader. Hvis det er kortere, få man en vinkel større end 90 grader.

Hvis man fx skærer 44 grader, er det andet stykke 46 grader (afhængigt af hvordan man måler), men når man vender det ene stykke om, får man to stykker på 44 grader eller 46 grader. Det vil derfor ikke være i vinkel. Det skal skæres på 45 grader, hvis man bruger begge stykker.

Hvis man skærer fx en lægte på 44 grader og en anden målt på samme måde på 46 grader, kan man lave en 90 grader vinkel. Men da de to snitflader ikke er lige lange, vil det ene stykke træ stikke ud over det andet.
Det er rigtigt hvad GodeVen skriver, men i min udgave, ved at lave vinklen på 90 grader inden den bliver monteret på pladen, vil man højst være nogle 10'ende dele fra på hvert snit og jeg kan i hvert fald ikke se det med det blotte øje, ej heller mærke det med en finger.
Jeg har levet indtil flere billedrammer på min lille jig og ja man skal være nøjagtig når man måler, men det gælder jo ved alt man laver, ligegyldigt hvilken en af udgaverne af værktøj der er blevet nævnt her.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis