Gulvvarme kun muligt i et rum?

Hej,

I mit hus fra midt halvfemserne, er der installeret gulvvarme på begge badeværelser, som styres på to ‘radiator-ventiler i teknikskab i bryggers.

Udfordringen er, at når vi tænder for begge to, så bliver kun det ene badeværelse varmt. Hvis man efterfølgende skruer lidt mere op for varmen på det ‘kolde badeværelse’, så bytter de og det der før var varmt bliver koldt - og omvendt.

Er der nogen logisk forklaring på dette og en løsning på problemet? 😊
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at tage et billede ?
Umiddelbart lyder det til at det ikke er indreguleret korrekt.
Hvis ikke slangerne er præcis lige lange, skal man sørge for at lave ekstra modstand i den korteste, da vandet altis løber den letteste vej.
Det lyder til at du så skifter frem og tilbage mellem hvad der er lettest. 
For mig lyder det som om der er for lidt flow til rådighed. Har du prøvet at hæve pumpetrykket lidt.
Den med indreguleringen lyder også lidt rigtig. Hvis der bliver “droslet” lidt ned for begge strenge, er der måske mulighed for at flovet gennem den ene streng ikke går helt i stå.

Søren O
Er de to ventiler, du nævner, returtermostater? 

fase
swayde skrev den 29-11-2023 00:00:44

Har du mulighed for at tage et billede ?
Umiddelbart lyder det til at det ikke er indreguleret korrekt.
Hvis ikke slangerne er præcis lige lange, skal man sørge for at lave ekstra modstand i den korteste, da vandet altis løber den letteste vej.
Det lyder til at du så skifter frem og tilbage mellem hvad der er lettest. 

Hermed et billede af teknikskabet 😊

Det er returtermostater. Det kunne måske hjælpe at montere nogle “drøvleventiler” umiddelbart før eller efter termostatventilerne.
Et problem der også kan være ved din montering af termostatventilerne kan være omgivelsestemperaturen. Sidder ventilerne i højere temperatur end temperaturen på vandet i returen fra gulvvarmen kan ventilerne blive opvarmet af omgivelserne, så ventilerne ikke kan åbne selv om der er behov for varme.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 29-11-2023 17:34:45

Det er returtermostater. Det kunne måske hjælpe at montere nogle “drøvleventiler” umiddelbart før eller efter termostatventilerne.
Et problem der også kan være ved din montering af termostatventilerne kan være omgivelsestemperaturen. Sidder ventilerne i højere temperatur end temperaturen på vandet i returen fra gulvvarmen kan ventilerne blive opvarmet af omgivelserne, så ventilerne ikke kan åbne selv om der er behov for varme.

Der er faktisk generelt ret varmt i skabet, men i så fald undrer det mig, at hvis vi kun tænder for det ene badeværelset, så virker gulvvarmen fint. 

Det er utraditionelt at placere returtermostaterne i varmeskabet. Hvis én lukker, vil den bliver opvarmet af de omkringliggende rør, og kun åbne hvis den står meget højt. Jeg ved ikke om den gamle termostat (højre) fås i flere udgaver, men dem jeg har justeret på gennem tiderne, skulle aldrig stå over 2, hvis man ønskede returen under 35 grader.

Jeg tror aldrig, at det har virket ordentligt. Når du justerer på det løber vandet igennem, men når returtermostaten bliver varm nok og lukker, går den ikke i gang igen, da der for varmt omkring den.

Du skal nok have noget elektronisk styring på med termostater i badeværelserne. Du skal være opmærksom på at de termostater, der har batterier i ventilen, næppe er egnet.

GodeVen skrev den 30-11-2023 14:50:45

Det er utraditionelt at placere returtermostaterne i varmeskabet. Hvis én lukker, vil den bliver opvarmet af de omkringliggende rør, og kun åbne hvis den står meget højt. Jeg ved ikke om den gamle termostat (højre) fås i flere udgaver, men dem jeg har justeret på gennem tiderne, skulle aldrig stå over 2, hvis man ønskede returen under 35 grader.

Jeg tror aldrig, at det har virket ordentligt. Når du justerer på det løber vandet igennem, men når returtermostaten bliver varm nok og lukker, går den ikke i gang igen, da der for varmt omkring den.

Du skal nok have noget elektronisk styring på med termostater i badeværelserne. Du skal være opmærksom på at de termostater, der har batterier i ventilen, næppe er egnet.

Tak for svar til alle 😊

Har du et eksempel på hvilken type termostat du i så fald ville anbefale?
Jeg har undersøgt virkemåden af nogle smart-termostater, da jeg undrede mig over at man kunne få energi nok fra et batteri til at regulere en ventil, der kræver ret mange kræfter. Det viser sig at de ofte er lavet som en almindelig luftstyret termostat. Elektronikken indstiller blot til en passende værdi, og skal derfor ikke løbende bruge strøm til regulering. Nogle kan tilsluttes en ekstern temperaturføler, men den skal være i samme rum, og elektronikken finder blot ud af hvor meget højere eller lavere, den skal stille termostaten.

Jeg kender ikke en termostat, der er egnet, men det findes sikkert.

Moderne gulvvarme systemer bruger en blandesløjfe og en cirkulationspumpe.  Det vil være en større omgang at få dit ændret, men der dog noget som kun kræver ændringer i "varmeskabet". Det vil løse problemet og give en mere jævn varme end blot at montere to fjernstyrede ventiller.

Jeg har med succes brugt en termostat beregnet til fremløb monteret på returen. Gennemstrømningsretningen skal selvfølgelig være rigtig. Da termostaten ikke var klar over, at den sad i returen fungerede det fint. Måske kan du lave noget lignende med termostater med ekstern føler. 

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis