Overfræser

Erfaringer med brug af overfræser. Kan en overfræser der er monteret under et bord fræse igennem 20 mm træ.? Kan man holde emnet i frihånd eller er det for farligt. Jeg skal fræse inde i emnet som på foto. 
Erfaringer med brug af overfræser. Kan en... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan umuligt bruge en fræser, alene af den grund at du aldrig ville kunne fræse 20mm i et hug, men skal tages i 2-3 omgange.
Fræsejernet vil brænde varmt fordi det kan ikke komme af med spånerne hurtigt nok og når jernet er blevet varmt (læs blåt) vil det brænde træet og sløves alt for hurtigt, og med fare for at det "hænger i".

Som andre skriver, er dine billeder sikkert lavet med enten laser eller en vand-jet-stråle, eller en cnc maskine.
En dekupørsav er vejen frem. Bare fordi du har en sav hvor der ikke kan sættes "løse" klinger i betyder det jo ikke at de ikke findes.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan bore et hul i træet og stikke savklingen ind i hullet nedefra og så skrue den øverste klingeholder på klingen.
Man behøver ikke at skrue begge klingeholder på, fra starten af. 

Hej DLG... Det er lige præsis det man behøver... Det har været forsøgt også med hjælp fra forhandler. Men tak for interessen 😀
Det lyder til du skal over i et andet fabrikat af maskine, hvor der kan bruges klinger "uden hoved"

Vi prøver igen, i morgen --
Hej DLG.. Jo det er disse kæber/hoveder der er på min sav. Det gør at man ikke kan få klinge ned igennem emnet ved smalle udskæringer. Det er ikke muligt at monterer klinger i frihånd. 😀 
skippersimba skrev den 28-11-2023 08:07:21

Hej DLG.. Jo det er disse kæber/hoveder der er på min sav. Det gør at man ikke kan få klinge ned igennem emnet ved smalle udskæringer. Det er ikke muligt at monterer klinger i frihånd. 😀 

 Hvis emnet ikke er så stort, kan du jo bare tage det med hen til fixturet, sætte klingen igennem og spænde den sidste holder på..


Vi prøver igen, i morgen --
Som min tidligere chef har sagt: "de sender mennesker til månen i dag, så det her kan vel også lade sig gøre"   
Jeg vil tegne et mærke på klingen, så man kan se hvor klingeholder skal skrues på, så klingen har den rigtige længde.
Så vil jeg spænde den øverste klingeholder på i frihånd, dvs. holde den med en tang ( fastholdetang / svejsetang ) og skrue den fast på klingen med en nøgle. 

Klingeholderens kæber eller skruen skal nok spændes lidt først, så det er lidt stramt, når man presser klingen i - så klingen bliver siddende i holderen, inden man spænder den fast med nøglen.

Jeg har aldrig arbejdet med den type sav, men det ser ikke så kompliceret ud.

Efter cirka 20 sekunder skiftes der fra et hul til et andet.
https://www.youtube.com/watch?v=1rSdHFzF-_8
Det relativt store huller, der er boret. Jeg har set andre klare sig med 4 mm huller.

Tak for interessen. Det må blive en ny sav der ikke kræver klinge holdere. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis