Overfræser

Erfaringer med brug af overfræser. Kan en overfræser der er monteret under et bord fræse igennem 20 mm træ.? Kan man holde emnet i frihånd eller er det for farligt. Jeg skal fræse inde i emnet som på foto. 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke muligt at lave med en overfræser. Der er mange meget spidse vinkler, og en overfræser vil altid have en vis radius. Men en meget tynd fræsejern er letter at holde end den noget tykkere. Det er et problem at overfræser gerne vil gå i een retning i træet afhængig af om man trækker den med eller imod omdrejnings retning. Det ligner mere den gammeldags løvsavs arbejde.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En overfræser er det helt forkerte værktøj til din opgave.
En dekupørsav er det rigtige.

En dekupørsav ville være velegnet, det er egentlig en motoriseret løvsav, men er meget nemmere at styre, da emnet ligger på et plan, den bruger en meget tynd klinge, så der skal bare bare bores et lille hul i emnet, når du skal save "inde i emnet"  det findes en masse forskellige modeller, denne her var bare den første der kom frem LINK





Vi prøver igen, i morgen --
Enig med de andre, overfræser er ikke det rette værktøj. 
Annonce
Tak for interessen. En dekupørsav er ikke en mulighed til små udskæringer inde i emnet. Jeg har en Luna BSS460  den har store kæber der holder savklinge. Og det er nødvendigt at klingen bliver spændt i disse kæber inden montering. 
Jeg har også en Proxxon dekupørsav. Der kan monteres klinge uden kæber. Den kan bare ikke save i 20 mm træ. 
I manualen til denne dekupør står der softwood 40 mm og Hard wood 10 mm. Så mon ikke det er foden som styrer klingen øverst der skal afmonteres.
Jeg ved godt at du ønsker hard wood i 20 mm men med meget forsigtig kørsel kan det måske alligevel lade sig gøre. 
Der bores hul hvor der skal saves indvendig. Klingen stikkes igennem og monteres.
Ellers må du forsøge med overfræser til at fjerne det meste og så bagefter " skærpe" alle de fine spidse vinkler. Det bliver ikke så let. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dem du viser billeder af er med stor sandsynlighed lavet med en laser.

Hvis din dekupørsav ikke kan bruges så kan en løvsav gøre det samme. Alternativt kan en fintandet stiksav monteret omvendt på en bordplade også gøre det.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis