Oversvømmet kælder ugen før overtagelse

Hej folkens - nuværende ejer har måtte starte en forsikringssag da deres sivebrøndspumpe ikke startede under kraftige regnvejr i sidste uge og de havde oversvømmet kælder i en del timer før skadeservice fik det under kontrol. De venter endnu på rapporten og vi overtager søndag.

Tanker eller erfaringer om hvad man skal/skal ikke specifikt når der er træpaneler på væggene og trægulv i et rum, men oversvømmelsen var væk omtrent 12 timer senere? Skal vi være nervøse for at forsikringen vil sige at det blev fjernet så hurtigt at de ikke vil bidrage til at fjerne træpanelerne for at sikre at vægge ikke er opfugtet eller der på sigt kommer skimmel?

Jeg er primært nervøs for at dette bliver et tovtrækkeri imellem deres forsikringer og ejerskifteforsikringen, da skaden jo er meldt før overdragelse men følgeskader ikke er dukket op endnu.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øv, hvor ærgerligt! Dum måde at overtage på.

Måske må der slet ikke være træpaneler på væggene. Står der noget i tilstandsrapporten om det? Mine forældres hus fik en anmærkning, fordi der var "cigarkasse-træ" på alle væggene i kælderen (netop fordi det er en skimmel-risiko).

Hvis det står i jeres tilstandsrapport, ville jeg nok insistere på, at det blev taget ned af sælger. Så vidt jeg ved, vil (ejerskifte)forsikringen ikke dække skimmel bag vægbeklædningen senere, hvis der er en anmærkning om beklædning på væggene.

Uanset hvad, er det nok en god ide at du får rådgivning fra en advokat hurtigt, inden overtagelsen. Jeg vil gætte på, at en advokat kan formulere et brev til sælger og forsikring inden overtagelse, som vil stille dig bedre i det forløb der følger.

Mvh. AllanE
PS: Når det så er sagt, så er det ikke sikkert at du får problemer ift. forsikringen. I vores nuværende hus opdagede sælger noget råd kort tid inden vi overtog. De meldte det til deres forsikring og der blev oprettet en sag. Efter vi havde overtaget blev det udbedret uden problemer.

Mvh. AllanE
Nul benævnelse af de træbeklædte vægge og lofter i kælder i tilstandsrapport. Generelt kun "grå" bemærkninger i kælder (et par fliser i ikke vandbelastede områder med manglende vedhæftning).

Har skrevet til vores advokat for at høre om vi skal gøre andet. 
Min kælder havde træbeklædning på vægge samt trægulv. Det var nævnt i tilstandsrapporten.  

Det kan være til din fordel, at det ikke er nævnt. Sæt nu væggene bag beklædningen har taget skade f.eks. med skimmel - så skal ejerskifteforsikringen betale. Og de vil så formentlig gøre regres (som juristerne så fint kalder det) mod ham, der har lavet tilstandsrapporten. Det betyder bare at de sender regningen videre til ham. Og han sender den sikkert videre til sin rådgiverforsikring.
Vi har besigtiget den nævnte kælder dags dato - der er flere af de pudsede vægge som allerede viser udposninger. Svært at sige om der allerede har været problemer der, som blot er blevet mere udtalt. Sælger estimerede at vandet højst stod 5 cm op af væggene, og de følte kælderen var tilbage til vant "miljø" efter cirka 12 timer. 

1) Erfaringer med hvor lang tid det tager Recover Danmark at lave rapport? De har jo en hel del sager i denne tid
2) Tanker om hvordan man kan tjekke, uden at skulle vente måneder på at et problem udvikler sig, om der er løbet vand bag fodlisterne som nu hygger sig? Er bange for at hvis jeg begynder at rive dem af, så vil forsikringen melde fra. 
3) Hvis man ser bort fra sælgers estimat om 5 cm, ligner de afbilledede emner så noget der kunne være kommet fra kortvarig opfugtning? Ligner mest af alt salt/saltpeterudtræk til mine øjne (det gule), men sælger påpegede det som noget nyt. 
Annonce
AllanE skrev den 22-11-2023 16:30:43

Øv, hvor ærgerligt! Dum måde at overtage på.

Måske må der slet ikke være træpaneler på væggene. Står der noget i tilstandsrapporten om det? Mine forældres hus fik en anmærkning, fordi der var "cigarkasse-træ" på alle væggene i kælderen (netop fordi det er en skimmel-risiko).

Hvis det står i jeres tilstandsrapport, ville jeg nok insistere på, at det blev taget ned af sælger. Så vidt jeg ved, vil (ejerskifte)forsikringen ikke dække skimmel bag vægbeklædningen senere, hvis der er en anmærkning om beklædning på væggene.

Uanset hvad, er det nok en god ide at du får rådgivning fra en advokat hurtigt, inden overtagelsen. Jeg vil gætte på, at en advokat kan formulere et brev til sælger og forsikring inden overtagelse, som vil stille dig bedre i det forløb der følger.

 Efter nærlæsning af tilstandsrapport findes der jo en hel side ene og alene til ejerskifte. Og her er "beklædning" desværre nævnt, omend det ikke er nævnt som træbeklædning. Dette er så hvad ejerskifte vil sige ikke dækkes? Hvordan med i forbindelse med oversvømmelsen, monstro?



Du skal ikke lade det komme an på ejerskifte forsikring. Det er jo noget der er sket før ejerskifte. Om det er 5 minutter før eller 1 uge er sådan set lige meget.
Det er den forsikring som er på ejendommen som skal bringe det tilbage til samme tilstand som før oversvømmelse. 
Der er  tilfælde som kan være nævnt i stutseddel og skøde. Der står ofte at til fælde af ildebrand tilfalder eventuel erstatning køber. 
Du bliver nødt til at lade sagen køre, og håbe på / regne med at forsikring ordner det som de skal. Det du kan gøre er at sikre dig evt. kopi af skadesanmeldelse og sikre dig at de har modtaget denne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld jeg bringer et ‘naboemne’ på bane, men bør køber ikke, i tilfælde af skade accepteret af forsikringen, have kompensation for manglende råderet over en del af boligen fra overtagelsen til skaderne er udbedret?
Det vil sikkert have en positiv virkning på hvor lang tid det tager at få udbedret skaderne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Manglende råderet gælder ved erhverv, eller hvis huset er ubeboelig. Så kaldes det genhusning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis