Utæt havelampe slår HFI relæ fra selv om den er slukket

havelampe der er slukket inde på kontakten i huset slår HFI relæet fra.
Kan vi grave lampen op for den er gået i stykker og har fået en masse regnvand og vel derfor den slår HFI fra?
Kan man afbryde for strømmen til den inde fra kontakten i huset? Altså inde bag kontakten? Sådan at vi har løst problemet nu og så kan grave standerlampen ( som det er ) op når foråret kommer..
Det er lampen på fotoet og alle 3 lamper har vist været af fodbolde siden dette foto er taget. Alle kuplerne hænger løse:-) 4500 Nykøbing Sj.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En fejlstrøm fre nul til jord kan også slå HFI relæet.
Men 230 V til havelamper finder jeg ikke særlig ansvarligt.

Du kan udmærket afbryde forbindelsen til havelamperne inde bag din afbryder. Du skal afmontere begge ledningsender i kablet til lamperne. Den ene ledning sidder på afbryderen, og den anden er sikkert samlet i en samlemuffe eller hentet fra en stikkontakt hvis du har sådan en sammenbygget med afbryderen. Alke ledningsender afsluttes med samlemuffer.

Søren O
Hej Søren og mange tak for dit fine svar :-) Det bør vi kunne finde ud af. Vi kører i sommerhuset ( Højby lyng ) snarest.
Mvh.
Susanne og Michael

Der er en stor chance for at havelamper ikke kommer direkte fra afbryder. Det kan komme fra anden udvendig belysning eller lampested i det rum hvor det tændes. 
Men det kan også komme direkte fra afbryder.
Til Bent Andersen: Men 230 V til havelamper finder jeg ikke særlig ansvarligt. 
Der fik du da vist skrevet noget sludder. Jeg vil tro at mindst 95 % af alle havelamper har direkte 230V. Med undtagelse af dem med den lille solcelle på toppen, kender jeg faktisk ikke lige på stående fod nogen til lavere spænding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Ja jeg kender naturligvis godt til 12 v men jeg kender ikke 12 V bedlamper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Er du sikker på at det er lampen, der er problemet?

Hvis afbryderen er forbundet rigtig, vil den afbryde på fasen, og så gør det ingen forskel om, der afbrydes på kontakten eller ved at skrue ledninger af. Og vand i lampen vil kun påvirke HFI-relæet, hvis den er tændt. Jeg tvivler på at det er lampen.

En fejlkilde kan være en udvendig stikkontakt.

GodeVen skrev den 20-11-2023 12:03:46

Er du sikker på at det er lampen, der er problemet?

Hvis afbryderen er forbundet rigtig, vil den afbryde på fasen, og så gør det ingen forskel om, der afbrydes på kontakten eller ved at skrue ledninger af. Og vand i lampen vil kun påvirke HFI-relæet, hvis den er tændt. Jeg tvivler på at det er lampen.

En fejlkilde kan være en udvendig stikkontakt.

Ikke korrekt, de fleste afbrydere bryder ikke for nul ledningen. Hvis der opstår overgang fra nul ledning til jordledningen vil hpfi koble fra.

Så relæet kan sagtens koble fra selv om lampen ikke er tændt, dette er et almindeligt problem ved fejlsøgning på udvendig belysning.

@Imaster Hvad er det for en spænding du mener kan trække 30 mA mellem en nulleder og jord?
@godeven hvis jeg kan regne, så er det ca 7.2v på nullederen. Det er ikke helt usandsynligt.Så vidt jeg husker er 30ma også max, så det kan være mindre, samt lækstrøm fra resten af huset
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis