Manglende gulvbræt - problem for tilstandsrapport?

Hej med jer

Vi skal have lavet en tilstandsrapport på vores hus (fra 1928). For cirka 6 år siden blev der lavet køkken og i den forbindelse har nogle håndværkere fjernet en halvmur for at gøre plads til det nye køkken.

Da de nye køkken elementer dækker over der hvor muren var, har de hverken lagt et nyt gulvbræt eller lukket muren pænt af. Det betyder at der er et lille hulrum bagerst mellem skabe og opvaskemaskine hvor der ligger rester fra den gamle mur. Fra skabet under håndvasken kan man stikke hovedet ind bagerst og se det.

Mit spørgsmål er om nogen ved om dette vil være noget der vil give anmærkninger på en tilstandsrapport eller er det udelukkende kosmetisk? Tænker om det er  noget man bare kan lade være indtil køkkenet en gang skal ned eller om man skal gøre noget for at få ryddet det op og lavet et ordentligt gulvbræt samt væg.

Det er jo ikke noget man ser eller er i berøring med med mindre der falder et eller andet ned bagerst i skabet som man skal samle op.

Har vedhæftet billeder af hulrummet og hullet i gulvet samt resterne af væg.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis byggesagkyndig opdager dét, er det imponerende. Og det er jo ikke en skade eller noget, der kan udvikle sig. Det er alene kosmetisk, hvis (!) man fjerner skabene. Skulle det give en anmærkning, kan du blot fikse det
Det kunne måske give anmærkning på eltjekket. Det ligner der er en samleboks på billede 1.
Er den kategoriseret som tilgængelig?

Bare kald mig BBB 
Det er sælgers pligt at noter/skrive/tilføje, i given Tilstandsrapport, hvad sælger kender til af "fejl" ved huset.

I ovennævnte tilfælde vil Sælger let kunne noter/skrive/tilføje i Tilstandsrapporten, at der er denne form for hulrum, derved kan Køber ikke bagefter komme og gøre nogen form for indsigelser, ej heller gøre krav på nogen form for erstatning.
Der er ikke skjult noget, "kortene er lagt på bordet".

En generel betragtning ved hussalg, som ikke er pointet på ovennævnte:
Man kan stille spørgsmålet om det er OK, når en Sælger håber på at given fejl ikke bliver "opdaget" ved en given Tilstandsrapport.


Tænker ikke det giver anmærkninger.
Men, hvis jeg som potentiel køber, der ikke synes jeg kan acceptere det, fandt dette e.l., ville jeg overveje købet, eller tage forbehold, da jeg ville frygte/mistænke at der kunne være flere lignende ‘fejl’ i huset.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Måske det blot er mig, men det er vel blot en æstetisk detalje, som alligevel er skjult?

Men enig, jeg lagde selv mærke til uafsluttede projektet og manglende finish ved huskøb, som også blev brugt til at presse prisen ned velvidende, at der så var en enorm pyt knap når småfejlene kostede penge og selvrisikoen typisk er større.

I dag ved jeg så, at man faktisk skal bruge mange flere timer i et hus for at opdage fejl og mangler, trods tilstandsrapport. Et eksempel hos os er et dårligt ophængt toilet, der kræver en halvstor, tidskrævende - men billig - reparation. Ingen af os tænkte da på at sætte os på toiletterne inden vi købte huset. Det gør vi nok næste gang. Sådanne ting opdager man bare ikke. Det er en del af det at købe hus imo. 
GSH skrev den 19-11-2023 09:29:07

Det er sælgers pligt at noter/skrive/tilføje, i given Tilstandsrapport, hvad sælger kender til af "fejl" ved huset.

I ovennævnte tilfælde vil Sælger let kunne noter/skrive/tilføje i Tilstandsrapporten, at der er denne form for hulrum, derved kan Køber ikke bagefter komme og gøre nogen form for indsigelser, ej heller gøre krav på nogen form for erstatning.
Der er ikke skjult noget, "kortene er lagt på bordet".

En generel betragtning ved hussalg, som ikke er pointet på ovennævnte:
Man kan stille spørgsmålet om det er OK, når en Sælger håber på at given fejl ikke bliver "opdaget" ved en given Tilstandsrapport.


 Udfordringen bliver at bevise bevidst udeladelse. Det er tæt ved umuligt, hvorfor det er svært at forfølge. Dertil den ubekendte med, hvem der dækker sagens omkostninger. Det gør, at de færreste gider forfølge det. Medmindre det er virkeligt store beløb. 

Tak for jeres kommentarer. Mit indlæg var ikke tænkt som tips til  at prøve at skjule noget, det var blot for at høre om den slags overhovedet er noget der har med en tilstandsrapport at gøre eller om det er at betragte som en æstetisk detalje. 

Jeg tænker at jeg ikke umiddelbart gør noget og så kan jeg jo spørge den person der skal lave rapporten om hvordan jeg skal forholde mig til det.
Det er klogt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis