Hej LDS
I mit fladtags-hus fra 1963 har jeg de seneste par år installeret nogle ovenlysvinduer (VELUX fladtags som kupler). Selve taget har fået ny pap på i 2000, hvor tidligere ejer forsøgte at brænde det oven på tynde strimer kileskåret isolering for at skabe bare lidt hældning mod de 2 indvendige afløb (og dem har jeg indvendigt fået skiftet til PVC hele vejen fra tagbrønd og ud af huset). Det er med svingende succes. Efter regn ligger der mange pytter, og der er en del lunker og "tilbagefald".
Min udfordring er, at det seneste ovenlys virkelig står "badet i vand" efter regn - også mere end de andre gør. Jeg har svejst 2 lag tagpap på og oversmurt alle kanter i Borup tagtæt-masse. Det er tæt - der siver ikke vand ind (konstateret før jeg satte gipsloft op da alt var råt), men det må næsten være et spørgsmål om tid, når I ser billederne efter en stor skylle. Her kan I se, at vinduets kanter sopper i vand.
Om nogle år skal taget laves, hvor der etableres minimumshældning og udvendige nedløb.
Mit spørgsmål - kan man lave en form for nødløsning indtil da, for at lede vandet udenom vinduet og hen mod tagbrønden, som I kan se på et af billederne? Når først vandet kommer rundt om vinduet, løber det bedre afsted. Jeg tænker fx at lave en "pyramide" af tagpapstumper, hvilket bør skabe en lille top som så flader ud hen mod hver side.
Indtil det nye tag laves, vedligeholder jeg kanterne med tagtæt årligt.
Mvh. Emil