Udskiftning / reperation af sålbænk

Hejsa

Jeg har i forbindelse med udskiftning af vinduer i mit udhus konstateret at flere klinker sidder løst samt puds/mørtel/beton under sålbænken er revnet og bare ligger løst og slet ikke har fat i murstenene længere. Så var nød ti at fjerne det hele og klodse godt op under vinduet men det betyder så at jeg skal havde det hele bygget op igen.

Min plan var at støbe den skrå kant direkte oven på muren (som den gamle) så fliselim, så skiffer sålbænk som er ca, 1,5 kortere en murhullet og til sidst ligge en fuge op mod vindue samt på hver sin side af sålbænk.

Lyder det helt galt og hvad laver man den skrå kant/pude af der skal være under sålbænken ?
Kan man bruge sådan et færdig produkt som Cempexo fra jem & fix ?

og noget ander er, hvad med vejret ? jeg har dækket af for regnen (som ingen ende vil tage) men hvad hvis vi kommer under frysepunket, der skal både støbes limes og fuges    

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cempexo er et vidt  begreb. Der findes mange cempexo produkter og det er især kendt for murfarve. 
Du kan mure det op i bastard mørtel ( vådmørtel og cement 10 : 1 ) med murstens stykker i. Du kan også bruge tilsvarende færdigmørtel, men det er vigtig at der er godt med murstens stykker i. 
En anden metode er at støbe det op med beton.( Sand og cement 5 : 1 ) Bagefter limes fliserne på. 
Det er ikke så farlig med en enkelt grads frost når det er så tæt på huset. Det skal lidt længere ned før det fryser der. Men er der udsigt til lidt mere frost så kan det dækkes af med enten byggemåtte eller noget andet forhånden værende. ( Konens dyne er nok ikke det bedste valg   ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-11-2023 15:31:39

Cempexo er et vidt  begreb. Der findes mange cempexo produkter og det er især kendt for murfarve.
Du kan mure det op i bastard mørtel ( vådmørtel og cement 10 : 1 ) med murstens stykker i. Du kan også bruge tilsvarende færdigmørtel, men det er vigtig at der er godt med murstens stykker i.
En anden metode er at støbe det op med beton.( Sand og cement 5 : 1 ) Bagefter limes fliserne på.
Det er ikke så farlig med en enkelt grads frost når det er så tæt på huset. Det skal lidt længere ned før det fryser der. Men er der udsigt til lidt mere frost så kan det dækkes af med enten byggemåtte eller noget andet forhånden værende. ( Konens dyne er nok ikke det bedste valg  

Min fejl, Jeg fik ikke skrevet Cempexo støbebeton  

Men tror jeg i stedet bruger noget Skalflex lyn benton, skulle kunne klare en lagtykkelse på 6cm som passer meget godt

Men det vil sige at fremgangsmetoden ikke er helt skæv
De 2 produkter kn nogenlunde det samme. Lynbeton har dog en meget kort åbningstid. Det vil sige at du ikke kan arbejde med den mere end 20 - 30 minutter efter at den er blandet. Og det er ikke nogen fordel. 
Bland en smule med lidt mere vand og arbejd det godt ned imod overfladen af murstenene. Men ellers skal det blander ret "tør" så du kan holde det i den trekant form du ønsker.
På forhånd skal du have savet et bræt til som passer ind på kanten af vindue, så du får den rette højde og kan rette det af så det er lige. 

m.v.h. Erik
Jeg lavede sålbænke sidste sommer og gik fra klinker/fliser der ligner dine til skiffer-sålbænke. Det blev lavet under kyndig vejledning af den murer der arbejdede på et andet projekt på huset samtidig.

Jeg lavede en skrå "pude" af en (færdigblandet) mørtel, som i øvrigt også blev brugt til rep. af murværket andre steder. Den blev rettet til, så vinklen passede. Derefter et tyndt lag fliseklæb, som smøres på mørtlen vådt-i-vådt, dvs. inden mørtlen er helt tør. Skifferpladen lægges på.

Det var lettere at lave end frygtet, synes jeg.

Mvh. AllanE
Hejsa
Jeg har brug for jeres eksperthjælp igen

Mit skifte vindue projekt er gået lidt i vasken.

Hver gang jeg har haft mulighed for at komme videre i projektet, så har Vorherre bestemt noget andet (regn,regn,regn, storm og lidt mere storm)

Det har resulteret i at jeg nu har 2 vinduer der mangler at blive lavet sokkelpude (i beton) samt limet en skiffer sålbænk på, vinduerne er sat i og så mangler der selvfølgelig også den afsluttende gummifuge.

har måtte tape alle vinduer og døren for at undgå at der kommer vand i på isoleringen, det har virket indtil videre med ved ikke hvor længe jeg kan holde det tørt.

Har sat varme på derude (15grader) men har målt med laser på den sålbænk der blev færdig i sidste weekend, samt på indvendig side (i hulmuren) og der er overfladerne i dag -1 til -2 grader, så er bage for den også har taget skade

Jeg har så mulighed for at gå i gang i dag men der er udsigt til frost mellem 0 og -6 grader de næste 8-10 dage
ved ikke om jeg bare skal opgive projektet frem til foråret   

Annonce
Både fugemasse og beton er lidt problematisk i frostvejr. Jeg ville dække det af så godt som muligt og vente på bedre vejr.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Dæk det af med plastik så denne er skubbet ind under vindue, og fastgør det med tape måde ved vindue og ned på muren. Og sæt et bræt ned over som lige passer i længden så den kan kile fast imellem muren i begge sider. Der må gerne være lidt rille i bræt så den ikke tilbageholder regnen.  Er det støbt for en uge siden så tager det sikkert ingen skade. Men ved længere varende god vejrudsigt kan du så lave det. Vi har meget sjældent vedvarende frost fra November og hele vinteren igennem. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis