Energimærke på hus

Hej LDS,

I forbindelse med salg af hus har jeg fået lavet et energimærke, jeg er ikke enige med den energikonsulent der har lavet beregningen, han har givet mig en A2010, jeg mener den  er en A2015, men han skriver bare at han har regnet rigtigt.

Er der et sted på nettet hvor man selv kan udfylde sine isoleringsværdier mm. og få et resultat ? Eller kan man bede om at energikonsulenten om at gennemgå tallene med mig ?

Kiggede for sjov på hvad firmaet ellers havde lavet af energimærker for nylig, og faldt for denne her, som efter min mening også er fejlbehæftet bare til den rigtigt gode side :

Adressen er Radulfsvej 9, 2690 Karlslunde

https://www.boligsiden.dk/adresse/radulfsvej-9-2690-karlslunde-02536725___9_______?udbud=00a9e8b2-0926-4786-b3db-84112a6422e8

Ejendommen er fra 1993 med gulvvarme, tilbygget i 1998, der står 2005 i salgsopstillingen, men det er bare en carport, huset har følgende isoleringsværdier :

Huset er 185 m2 i alt
Oprindelig del fra 1993 på 135 m2 :
Gulv : 100 mm. Flamingo og gulvvarme, Alm legablok
Væg : 350 mm tyk, tegl, 150 mm isolering kl. 39, 75 mm gasbeton
Loft  : 300 mm kl. 39 isolering

Tilbygning fra 1998 på 50m2

Gulv  : 220 mm flamingo med gulvvarme, Alm legablok
Væg 350 mm tyk tegl, 125 mm isolering kl. 39, 100 mm gasbeton
Loft : 300 mm isolering kl. 39

Der er energiruder fra 93 og 98, 2 lags med kold kant
Luft til vand varmepumpe samt solcelleanlæg

Huset har fået en A2020, hvordan kan det overhovedet lade sig gøre ? Den burde Max have en A2010

Er der andre herinde der har oplevet at få et energimærke med fejl på, fik i det rettet, og hvordan ? Min energikonsulent har bare skrevet at han har regnet rigtigt og jeg kan klage til Energistyrelsen hvis jeg er uenig, men kan se på deres hjemmeside at der godt kan gå op til 6 mdr. for en klage bliver behandlet, og det kan jeg jo ikke vente på

Mvh Klaus







15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke nok til forskellene i karaktererne.

Men der er flere parametre med i et energimærke end bare mængden af isolering. Eksempel: Hos os målte byggesagkyndig alt glas op, kiggede på isoleringsværdien af glasset i hver vinduesparti (på det tidspunkt var vinduerne i huset af forskellige årgange), beregnede lysindfald ift. solens bane osv. De store glaspartier i den sydvendte del af vores stue endte med at tælle "positivt" i energiregnskabet, fordi de bidrager med mere energi når der er sol, end det taber når der er koldt.

Derudover slog han brænderværdier/effektivitet mv. op på vores gasfyr-model, hvilket også havde en indvirkning. En varmepumpe eller solceller ville også have talt positivt.

I øvrigt foregik alle beregninger på papir(!) og tog næsten en time, så det var en rimelig grundig øvelse.

Jeg ved ikke hvor meget det kan påvirke ift karakteren, men det er nok for forsimplet kun at kigge på isoleringsmængden.

Mvh. AllanE
Uden og vide det, så tænker jeg solceller og varmepumpen har meget og sige, pga udgiften til opvarmning ikke vil være høj..

Du vil også se forskellige energimærkninger på det samme hus, men hvis du opgav forskellige opvarmningskilder feks elvarme kontra fjernvarme..
Tak for jeres svar, selvom de ikke besvarer spørgsmålene

ja varmepumpe og solceller giver ca. 2 trin op, min blev vurderet til en C og er nu på A2010 efter montering af de 2 ting

Min Energikonsulent, holder tal tæt til kroppen, han vil ikke udlevere noget, eller bruge en halv time på at gennemgå hans beregninger/opmålinger, jeg må bare tage hans vurdering for gode varer, eller klage til Energistyrelsen som han skriver, kan det virkelig være rigtigt at det forgår på den måde ?

Men forstår stadig ikke hvordan et hus fra 1993 som ikke er blevet energirenoveret med andet end luft/vand varmepumpe og solceller kan opnår en A2020, der er helt nybyggede huse har jeg set, som ikke engang kan opnå en A2020 og hvordan kan det overhovedet lade sig gøre ?
Har du betalt for din Energirapport?
Hvis ikke kan du jo tilbageholde betalingen indtil du har fået beregningerne.

At spørge om der er nogen, her på Forummet, der har oplevet tilsvarende er nok ikke det mest oplagte.  

Hvorfor er du så "stålsat" på at Energikonsulenten har regnet forkert, du burde fremlægge dine egen beregninger her?

Hvorfor har de ikke fremlagt din Energimærkning her?

Det kunne jo være nogen her på forrummet, der kunne sige, du har ret eller at dine beregninger er helt hen i skoven.


Hej GSH,

Jo jeg kan da godt fremlægge min energirapport her

Mit hus er den der hedder Valdemarsvej som er en A2010, jeg vedlægger også den på Radulfsvej 9, Som er en A2020, så kan du jo selv sammenligne, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal bruge 67,7% mere i el til varmepumpen end den anden ejendom, når mit jo er noget bedre isoleret 

Problemet er at jeg har udfyldt sælgererklæringen og skrevet hvad jeg bruger af gas til opvarmning, og jeg brugte 1600 kbm for 5 personer, i energirapport står der at jeg bruger 2200 kbm gas, og han har givet den en C, det er 25 % mere gasforbrug som han beregner, og derfor er jeg ret sikker på han har fået regnet med nogle forkerte tal siden vi er så langt fra hinanden. Siden da har jeg som sagt fået varmepumpe og solceller, så den er nu A2010, men han har 2. Gang ikke beregnet på det hele igen, han har blot udskiftet gasfyr med varmepumpe


Annonce
Hvorfor er der hos dig anført BBR Boligareal på 184 m2, når der står opvarmet bygningsareal på 222 m2.
Hvordan hænger det sammen?
Er det her "kæden hopper af" for Energikonsulenten?

Den/ham du sammenligner med, er de 2 arealer det samme.
Det virker godt nok lidt underligt at han kan få Energimærk på A2020.


Ud fra de 2 ovennævnte Energimærkninger så burde mit hus snart være et Passivhus  
Opvarmet etageareal = 230 m2
Byggeår 1969, løbende optimering af klimaskærmen.
Nilan 450 Comfort ventilationsanlæg.
Senest med 12,5 m2 solvarme, samt lodret jordvarme.
Husstand 2 voksne.
Husets totale El forbrug, incl. jordvarme mv., for kalenderåret 2022 = 4297 KWh
Elforbrug til Varme og varmt vand, for kalenderåret 2022 = 2365 KWh



Har Googlet lidt vedr. Energimærkning.
Konklusion: Højst besynderligt med ovennævnte Energimærkning A2020

Bedøm selv ved at læse nedenstående:

Kilde: Skoedecentret.dk
Hvad indebærer energimærke A2020 for boligejere?
Energimærke A2020 er en ambitiøs energistandard, der sigter mod at reducere bygningers energiforbrug og CO2-udledning. Det kræver en række specifikke byggetekniske og juridiske krav, der skal overholdes for at opnå denne energiklasse:
Huset skal være helt tæt
Vinduer og døre skal være energimærke A efter nyeste standard og vinduer må maksimal optage 22 m2 pr 100m2
Boligen har supplerende varmekilde i form af solvarme, varmepumpe eller et stort solcelleanlæg på f.eks. 40 m2
Min. 500 mm isolering ved gulv
Isolering i ydervæg i alt: 410 mm
500 mm isolering ved loft/tag
Maksimal tilladt transmissionstab/m2 (varmetab): 5- 7 %
Energirammen (energiforbrug): 20 kWh/m2
Disse krav er opstillet for at sikre, at bygninger med energimærke A2020 opfylder de højeste standarder for energieffektivitet og bæredygtighed. Dette afspejler regeringens mål om at reducere Danmarks CO2-udledning og energiforbrug.

Hvordan opnår man energimærke A2020 ved renovering?
At opnå A2020 ved renovering kan være en udfordrende proces, der kræver en grundig vurdering af bygningens eksisterende energieffektivitet og de nødvendige forbedringer. Normalt er det kun nybyggeri der kan opnå A2020. Det er vigtigt at samarbejde med fagfolk, såsom energikonsulenter og arkitekter, for at sikre, at alle kravene bliver opfyldt.


Kilde: Hbemo.dk/vejledning/energimaerkeskalaSkala for boliger
Energimærkningsskala for en- og flerfamiliehuse - gældende
SkalatrinGrænseværdi i kWh/m² år
A202027,0
A2015< 30,0 + 1000/A
A2010< 52,5 + 1650/A
B< 70,0 + 2200/A
C< 110 + 3200/A
D< 150 + 4200/A
E< 190 + 5200/A
F< 240 + 6500/A
G> 240 + 6500/A
 
Evt også læse hos Bolius:
Energiklasser for nyere enfamiliehuse - Læs om kravene her (bolius.dk)
 
Hvorfor er energimærkningen blevet kritiseret?
Energimærkningsordningen har været kritiseret, fordi Energistyrelsen har registreret mange fejlbehæftede energimærker.
I august 2018 udsendte Energistyrelsen sin seneste kvalitetskontrol af energimærker for 2017. Den viste, at der var fejl i 21 procent af alle energimærkninger. Det var imidlertid en forbedring i forhold til 2016, hvor der var fejl i 31 procent af energimærkerne.
Energistyrelsen understreger i rapporten, at de fremadrettet vil være ekstra opmærksom på kvaliteten i energimærker på nybyggeri, hvor andelen af korrekt energimærkning er faldet.
I december 2018 meddelte Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, at energimærket i løbet af 2019 vil blive forbedret. Ved hjælp af digital kontrol vil ministeriet udrydde sjuskede indberetninger. På sigt skal energimærket være 100 procent digitalt.





Er det ikke bare at sætte en varmepumpe ind og et 20kwp solcelleanlæg på taget så er det et passivhus :) altså det laver mere energi end det bruger..
Hej GSH,

Mit hus har et boligareal på 184, derudover er der 9 m2 erhvervs areal ( kontor ) og 19m2 opvarmet fyrrum, det er derfor det samlet giver 222 M2

ja jeg giver dig ret i at et hus fra 93 med 2 lags vinduer og isolering fra 93/95 ikke burde kunne opnå en A2020, så det ser meget mærkeligt ud

Jeg har fåret energikonsulenten til at udlevere dataarket på mit hus, så nu skal jeg lige sidde og kigge det igennem for at se om alt ser rigtigt ud, jeg lægger det lige op her, men tænker der vel findes nogle beregningsprogrammer online til at finde ud af U-værdierne i konstruktionerne, mit hus er isoleret med kl. 34 isolering, så jeg skal vel se om jeg kan finde et program der kan håndtere de forskellige isoleringsklasser

tænker også Rational kan oplyse U-værdierne for vinduerne jeg har købt hos dem, så jeg kan sammenligne med energikonsulentens forslag
Gdskælder skrev den 15-11-2023 22:45:49

Hej GSH,

Mit hus har et boligareal på 184, derudover er der 9 m2 erhvervs areal ( kontor ) og 19m2 opvarmet fyrrum, det er derfor det samlet giver 222 M2

ja jeg giver dig ret i at et hus fra 93 med 2 lags vinduer og isolering fra 93/95 ikke burde kunne opnå en A2020, så det ser meget mærkeligt ud

Jeg har fåret energikonsulenten til at udlevere dataarket på mit hus, så nu skal jeg lige sidde og kigge det igennem for at se om alt ser rigtigt ud, jeg lægger det lige op her, men tænker der vel findes nogle beregningsprogrammer online til at finde ud af U-værdierne i konstruktionerne, mit hus er isoleret med kl. 34 isolering, så jeg skal vel se om jeg kan finde et program der kan håndtere de forskellige isoleringsklasser

tænker også Rational kan oplyse U-værdierne for vinduerne jeg har købt hos dem, så jeg kan sammenligne med energikonsulentens forslag

Nu er jeg på ingen måde ekspert, men dine vinduer kunne godt være grunden, for det første har du meget vinduesareal, og det er ikke super isolerende(ifølge det du lagde op) dine tagvinduer(ovenlys står de som men jeg gætter på det er skråvinduer i taget?) med en u værdi på 1,8, og dine andre vinduer med u værdi på 1,5.  din ydermur er heller ikke super isolerende, hvis det er tegl/tegl på 36 cm, er der kun 150mm isolering i, dit tag med en uværdi på 0.097er over 3 gange så godt isoleret som dine vægge.. 

Det skal siges at jeg mener ikke det er dårligt, jeg mener at i forhold til et rimelig nyt hus, som har en A2015 energimærke, så er de punkter væsentligt bedre. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis