Energimærke på hus

Hej LDS,

I forbindelse med salg af hus har jeg fået lavet et energimærke, jeg er ikke enige med den energikonsulent der har lavet beregningen, han har givet mig en A2010, jeg mener den  er en A2015, men han skriver bare at han har regnet rigtigt.

Er der et sted på nettet hvor man selv kan udfylde sine isoleringsværdier mm. og få et resultat ? Eller kan man bede om at energikonsulenten om at gennemgå tallene med mig ?

Kiggede for sjov på hvad firmaet ellers havde lavet af energimærker for nylig, og faldt for denne her, som efter min mening også er fejlbehæftet bare til den rigtigt gode side :

Adressen er Radulfsvej 9, 2690 Karlslunde

https://www.boligsiden.dk/adresse/radulfsvej-9-2690-karlslunde-02536725___9_______?udbud=00a9e8b2-0926-4786-b3db-84112a6422e8

Ejendommen er fra 1993 med gulvvarme, tilbygget i 1998, der står 2005 i salgsopstillingen, men det er bare en carport, huset har følgende isoleringsværdier :

Huset er 185 m2 i alt
Oprindelig del fra 1993 på 135 m2 :
Gulv : 100 mm. Flamingo og gulvvarme, Alm legablok
Væg : 350 mm tyk, tegl, 150 mm isolering kl. 39, 75 mm gasbeton
Loft  : 300 mm kl. 39 isolering

Tilbygning fra 1998 på 50m2

Gulv  : 220 mm flamingo med gulvvarme, Alm legablok
Væg 350 mm tyk tegl, 125 mm isolering kl. 39, 100 mm gasbeton
Loft : 300 mm isolering kl. 39

Der er energiruder fra 93 og 98, 2 lags med kold kant
Luft til vand varmepumpe samt solcelleanlæg

Huset har fået en A2020, hvordan kan det overhovedet lade sig gøre ? Den burde Max have en A2010

Er der andre herinde der har oplevet at få et energimærke med fejl på, fik i det rettet, og hvordan ? Min energikonsulent har bare skrevet at han har regnet rigtigt og jeg kan klage til Energistyrelsen hvis jeg er uenig, men kan se på deres hjemmeside at der godt kan gå op til 6 mdr. for en klage bliver behandlet, og det kan jeg jo ikke vente på

Mvh Klaus







Hej LDS, I forbindelse med salg af hus har jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedr. beregning af U-værdier, her har jeg været på Rockwools hjemmeside og brugt deres beregnings program.

Vedr. Rationel 2-lags lavenergi har jeg tidligere haft sat det til en U-værdi på 1,7.

F.eks. 3-lags vinduer ligger generelt på ca. 0,85 i U-værdi.
GSH skrev den 16-11-2023 08:16:08

Vedr. beregning af U-værdier, her har jeg været på Rockwools hjemmeside og brugt deres beregnings program.

Vedr. Rationel 2-lags lavenergi har jeg tidligere haft sat det til en U-værdi på 1,7.

F.eks. 3-lags vinduer ligger generelt på ca. 0,85 i U-værdi.

 hvorfor reklamerede alle steder så med 2 lags superlavenergi u 1,1. har læst 3 lags er U 0,6, men det er måske bare salgssnak :)


Pizzabager: Der er forskel på selve glassets U-værdi og hele vinduets eller dørens U-værdi.
Dørens og vinduets U-værdi er, alt andet lige, større end glassets U-værdi.

Dørens og/eller vinduets samlede U-værdi skal oplyses/testes/måles af given fabrikant, pga. Lovkrav.

Glassets U-værdi afhænger af afstanden mellem glassene.
Optimal glasafstand på 2-lags termoruder er 15 mm.
Optimal glasafstand på 3-lags termoruder er 18-20 mm.

Tidligere var det ikke alle vinduesfabrikanter der havde optimal glasafstand på 3-lags termoruder.
GSH skrev den 16-11-2023 09:40:15

Pizzabager: Der er forskel på selve glassets U-værdi og hele vinduets eller dørens U-værdi.
Dørens og vinduets U-værdi er, alt andet lige, større end glassets U-værdi.

Dørens og/eller vinduets samlede U-værdi skal oplyses/testes/måles af given fabrikant, pga. Lovkrav.

Glassets U-værdi afhænger af afstanden mellem glassene.
Optimal glasafstand på 2-lags termoruder er 15 mm.
Optimal glasafstand på 3-lags termoruder er 18-20 mm.

Tidligere var det ikke alle vinduesfabrikanter der havde optimal glasafstand på 3-lags termoruder.

 ahh ja selvfølgelig.. :)

Det er rigtigt, at man angiver vinduets samlede U-værdi.
Vi har KPK Vision vinduer. Glasset er det samme som andre nye 3-lags, men U-værdien er lavere for hele vinduet. Det skyldes, at de har meget tynd ramme, dvs. glasarealet er større og "mængden af træ" er mindre.
Det giver en bedre samlet isoleringsgrad med en U-værdi på 0,69. Andre (KPK) træ/alu vinduerne har en U-værdi på 0,78, mens deres vinduer af kernefyr ligger på 0,91

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis