Ovn tilslutning

Hej igen,
Jeg har nu tilsluttet ovn/komfur til mit elnet ud fra skema 400v 3n. Jeg skulle mene at indgang 4/5 er forbundet, men når jeg slutter N til 4 fungerer ovn fint, men komfur fungerer kun halvt, og kun ved at to forskellige varmezoner er tændt samtidig. Forbinder jeg derimod N til 5, fungerer alle kogezoner korrekt, men ovn fungerer slet ikke 🙃
Kan nogen fortælle mig hvad problemet kan være? Jeg anvender 5x1,5 massiv kobber installationskabel. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se mangler du forbindelsen mellem 4&5. Typisk kaldt en lus
Tak for svar swayde. Ser det ikke ud til at de er forbundet med kabel mellem de to, eller tager jeg fejl?
Dine to billeder viser ikke umiddelbart, at 4 og 5 for forbundet sammen. Der mangler en lus mellem dem.
Hvis 4 og 5 var forbundet internt, ville du ikke opleve nogen forskel, når du flytter ledningen mellem 4 og 5.

Du må ikke bruge stift installationskabel til din tilledning. Tilledningen skal have kappen helt ind i dåsen, og den skal være aflastet, så den ikke kan trækkes ud utilsigtet.

Tak for svar, Jens.
Jeg må få monteret lus mellem 4/5.
 Vil det sige, at jeg skal vælge et kabel med flere små kobbertråde i hver ledning, og altså ikke den massive slags?

Ja, en tilledning skal være et fleksibelt kabel med flere korer i hver ledning. 1.5mm2 er hvad der skal bruges ved tilslutning af et komfur.

Lusen følger i øvrigt normalt med komfuret. Det er en lille metal-bøjle som på billedet mellem 4 og 5 i denne tråd:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/208816/s/montering-af-ledning-i-komfur
Hvis det er brugt, kan den selvfølgelig mangle.

Annonce
Tak for hjælpen. Jeg må anskaffe mig lus og skifte kabel.
Du kan bruge en stump kabel som lus mellem 4 & 5, behøver ikke være original
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis