Installationskabler tværnsit

Jeg sidder og kigger på en byggegrund og at få bygget nyt hus. I den forbindelse faldt jeg over flg:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

HD 60364-serien er gældende fra juli 2022 så vidt jeg kan se. 

Betyder det at de 13A for 1,5mm2 og 16A for 2,5mm2 som jeg ellers ser overalt ikke er tilstrækkeligt i dag? Men man skal op i 2,5mm2 for 13A og 4mm2 for 16A?

Så til induktionskomfur og ovn skal der fremføres 4mm2 i nybyggeri?

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder, at hvis du ved beregning kan eftervise at dit 1,5 mm2 kabel kan forsikres med 13 A og dit 2,5 mm2 kabel kan forsikres med 16 A, kan du bruge disse sikringsværdier. Det er et spørgsmål om afkøling. Så det kan du sikkert eftervise.
Det er jo underligt, at man i årtier lovligt har kunnet bruge 13A og 16A til de tilhørende tværsnit, nu pludseligt ikke kan det mere. Nå men vi har også fået flere GDS elektrikere med hvad deraf følger. 

fase
S. Fabrin skrev den 12-11-2023 13:06:41

Det betyder, at hvis du ved beregning kan eftervise at dit 1,5 mm2 kabel kan forsikres med 13 A og dit 2,5 mm2 kabel kan forsikres med 16 A, kan du bruge disse sikringsværdier. Det er et spørgsmål om afkøling. Så det kan du sikkert eftervise.
Det er jo underligt, at man i årtier lovligt har kunnet bruge 13A og 16A til de tilhørende tværsnit, nu pludseligt ikke kan det mere. Nå men vi har også fået flere GDS elektrikere med hvad deraf følger. 

Men man kan vel forvente at fx eurodan ved byg af nyt hus på byggemodnet grund sørger for at bregne det. Og ikke bare bruge 1,5mm2 og 2,5mm2

Måske det er fordi vi er ved at gå fra PVC kabler til XLPE kabler? 

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
buller27 skrev den 12-11-2023 18:08:26

Men man kan vel forvente at fx eurodan ved byg af nyt hus på byggemodnet grund sørger for at bregne det. Og ikke bare bruge 1,5mm2 og 2,5mm2

Måske det er fordi vi er ved at gå fra PVC kabler til XLPE kabler? 

Spørg dem endelig, og bed om at få dokumentationen. Så vil jeg da gerne høre hvad de svarer. ;)

DK har i årevis kørt på dispensation fra ellers gældende europæiske normer. Den er nu udløbet, så ja, 2,5 og 4,0 kvadrat er reglen ved nybyggeri.
Og kobberprisen er endnu ikke der oppe hvor de rigtige kabler gør dit hus 100.000 kr. dyrere. En kvalificeret  konsekvensberegning fra en ingeniør er helt sikkert dyrere end lidt ekstra kobber.

Bent Andersen skrev den 12-11-2023 21:39:47

DK har i årevis kørt på dispensation fra ellers gældende europæiske normer. Den er nu udløbet, så ja, 2,5 og 4,0 kvadrat er reglen ved nybyggeri.

Mit hus der er færdigt i år, har da kun 1,5 og 2,5. Der er også 13 og 16a sikringer. Jeg bad endda om at få 16a/sidejord kontakter, men de synes åbenbart kun der skulle 13a sikringer foran. Hvornår gælder reglerne fra?

Annonce
Bent Andersen skrev den 12-11-2023 22:19:25

Juli 2022

Og gælder de ved/fra udførsel eller projektering? Har du et link til dem? 

Bent Andersen skrev den 12-11-2023 21:39:47

Og kobberprisen er endnu ikke der oppe hvor de rigtige kabler gør dit hus 100.000 kr. dyrere. En kvalificeret  konsekvensberegning fra en ingeniør er helt sikkert dyrere end lidt ekstra kobber.

Det er en misforståelses at mange tror det er nødvendigt at benytte 2,5mm2 og 4mm2.

Disse kvadrater kan benyttes hvis man ikke fortager en dimensionering af kablerne.
Men hvis man regner på spændingsfald, kortslutnings strømme og oplægningsmetoder, kan man sagtens benytte 1,5mm2 og 2,5mm2.

Så der er intet ulovligt i at forsikre et 2,5mm2 kabel med 16A.
Næe, de må vel alligevel have dokumentation, da der alligevel er mere end 4 kredse, ført sammen, ikke?
Eller hvad er definitionen på ført sammen? 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis