Hej igfn Martin... 4 11-11-2023 11:37 Hej var lige op på mit loft tænkt om det her skimmelsvamp eller tømmersvamp. Fandt jeg på enkel spærre. Undskyld mit dum spørgsmål. Men vil bare lige høre 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ev elmand 30565 7480 11-11-2023 13:44 Det er en belægning med en slags skimmel. Men det er meget almindeligt, og udgør i sig selv ikke nogen risiko.Det er dog et udtryk for at der mangler udluftning i dit loftsrum. Der skal være en sprække nede i udhæng på sammenlagt 15 mm hele vejen langs husets langside i begge sider. Og der skal være udluftning i kip, som så skal være ca. 2 x det areal som man har ved tagfod. Desuden skal det sikres at isolering ikke går imod taget nede ved tagfod, så luften fra udhæng har uhindret adgang. Der skal der være 50 mm under lægter. Det ser heller ikke ud til at der er efterisoleret, så hvis det bliver gjort er der endnu mere grund til udluftning. Det er også vigtig at loftslem er lukket og tæt, ligesom udluftnings rør fra emhætte og bad ikke må blæse lun luft ind på loftrummet. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Martin... Trådstarter 4 11-11-2023 13:49 ev elmand skrev den 11-11-2023 13:44:37Det er en belægning med en slags skimmel. Men det er meget almindeligt, og udgør i sig selv ikke nogen risiko.Det er dog et udtryk for at der mangler udluftning i dit loftsrum. Der skal være en sprække nede i udhæng på sammenlagt 15 mm hele vejen langs husets langside i begge sider. Og der skal være udluftning i kip, som så skal være ca. 2 x det areal som man har ved tagfod. Desuden skal det sikres at isolering ikke går imod taget nede ved tagfod, så luften fra udhæng har ihindret adgang. Der skal der være 50 mm under lægter. Hej Lars Tak for svar nu spørger jeg dumt angående tagfod at der skal jeg ha fjernet isolering så der kun er 50 ??
ev elmand 30565 7480 11-11-2023 13:56 Jeg underskriver mig med Erik, men det er ok.Det ses ikke tydelig på billedet, men jeg aner at isolering går op imod dit undertag, som ligner tagkrydsfiner med tagpap på. Prøv at vise et billede som mere direkte går ned imod tagfoden og gerne et par steder. Om der lige er 50 mm eller 40 mm er ikke så vigtig. Der er nogle som mener at det helt skal stoppes til så det ikke trækker oppe på loftet. Men sidder der en dag hvor det blæser lidt og du kan mærke det trækker på dit ansigt så skal du glæde dig for det er sådan det skal være. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at fjerne isolering, blot trykke det lidt på plads eller snitte skråt med en stor kniv. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)