Mug på underside af tagbrædder i skur

Jeg har bygget et åbent, uisoleret cykelskur. Taget er tagbrædder med to lag tagpap på.

På nogle af tagbrædderne kommer der mug/skimmel. Det vil jeg gerne af med. Hvad ville I gøre? Vaske muggen af og male tagbræddernes underside med træbeskyttelse? Jeg troede egentlig godt de kunne stå ubehandlet.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En gang Rodalon til udendørs, dræber svamp og skimmel..
Det kunne også ligne der er noget blåsyre udtræk, det er der ingen problemer i.

Du skal give den noget grundingsolie det beskytter mod skimmel og råd&svamp, så burde det være ok, da det hverken får regn eller direkte sollys.

Vi prøver igen, i morgen --
Lad nu være med at købe det helt billige oliegrunder, hvis det skal have nogen effekt mod skimmel og råd skal der være tilsat fungicid som er giftigt for de fleste af de organismer, eg gori22. De helt billige kan kun bruges som hæftegrunder for træbeskyttelse ol.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Godt du siger det! Det anede jeg ikke.

Man behøver vel ikke slibe overfladen inden olien påføres, vel? Skulle det ikke være tilstrækkeligt at vaske ned med udendørs-Rodalon, lade det tørre godt og så påføre olien?
StigN skrev den 09-11-2023 09:17:29

Godt du siger det! Det anede jeg ikke.

Man behøver vel ikke slibe overfladen inden olien påføres, vel? Skulle det ikke være tilstrækkeligt at vaske ned med udendørs-Rodalon, lade det tørre godt og så påføre olien?

Ja efter grundig vask og tørring, kan du give det grundingsolie...


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Super.

En sidste ting: Jeg har lige bestilt OSB til indvendig beklædning. De kommer til at være beskyttet mod regn, men kolde og udendørs, altså ligesom tagbrædderne. Mon ikke jeg også skal give dem en gang grundingsolie, når jeg har fået dem sat op?
Der er forskel på OSB plader, der er forskellige typer..
Men  har ingen erfaring med OSB, heller ikke om de skal have grundingsolie..


Vi prøver igen, i morgen --
Oliebaserede produkter anbefales generelt ikke på limplader da det svækker limen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Dem, jeg har købt, er klasse 2. Jeg må prøve at sætte dem op og se tiden an og hen ad vejen vurdere, hvordan de klarer det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også