Varmt gulv om morgenen

Davs,

Jeg har fået installeret ny fjernvarmeunit (ECL Comfort 110) og ny gulvvarmestyring (Wavin AHC9000 - uden display). Det ser ud til at køre som det skal. Jeg har dog det problem at gulvet ofte er koldt om morgenen, når konen går rundt uden sokker på. Er det muligt at indstille gulvvarmen, så den automatisk varmer op hver morgen, et par timer før vi står op? Hvis ja, hvordan?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om you tube videoen kan hjælpe dig.
Danfoss ECL 110: Lær om indstilling af tidsplan, funktioner og temperaturer - YouTube 

fase
Hvis du har beton gulv, så har det ikke rigtig nogen effekt at bruge natsænkning osv. Det tager 1/2 - 1/1 dag at varme gulvet op, så det vil ikke fungere.
Er det gulvvarme under træ eller pladegulv så kan det nytte at indstille til opvarmning før man står op. 
Ellers er den rette metode at skrue ned for termostaten ved gulvvarme fordeleren. Så strømmer vandet rundt med en lavere temperatur, og rumtermostater vil kalde på varme det meste af tiden. På den måde har man altid et lunt gulv og ikke så mange kolde timer. Man skal såregulere på den et par gange i løbet af vinteren og foråret hvis man ikek får varme nok generelt. men det er et mindre problem i forhold til den mer-comfort man så får.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hej ev elmand og tak for svar.
Det du snakker om er at sænke fremløbstemperaturen, korrekt?
Jeg skal lige varmes op (pun intended) i konceptet og principperne bag gulvvarme, jeg roder ikke så meget med det til hverdag. Fremløbstemperatur må være temperaturen på det vand der kommer ind i anlægget og senere hen, ned i gulvvarmeslangerne. Med en høj fremløbstemp og nyt vand i slangerne, vil temperaturen stige hurtigt, gulvet vil hurtigt blive varmt, termostaten vil hurtigt sige stop og gulvet vil "hurtigt" blive koldt igen. Med en lav fremløbstemp. og nyt vand i slangerne, vil temperaturen stige langsomt, gulvet vil langsomt blive varmt, termostaten vil sige stop efter relativt længere tid og gulvet vil være mere varmt i længere tid, fordi der bliver kaldt på mere varme. Er dette korrekt forstået?
Hvis fjernvarmen fra forsyningen er fx. 60 grader og jeg sætter min fremløbstemp. til 25, hvordan sænker anlægget temperaturen på fjernvarmevandet? Det er jo ikke bare spildt energi, så hvor forsvinder det hen? Der mangler noget i min tegning i hovedet :D
Nej det forsvinder ikke. Man kan både tale om fremløbs temperatur fra fjernvarme nettet men også om fremløbs temperatur i gulvvarme systemet. For tydelighedens skyld bruger jeg til det sidste ordet Blandetemperatur
Dit gulvvarme system kører på en måde i et lukket system, med en pumpe som sørger for at cirkulere det lune vand rundt. Det er det samme vand som kører rundt indtil det er faldet lidt i temperatur, så lukker den fælles termostat lidt nyt 60 gr. vand ind i kredsen, så nu stiger temperaturen lidt og termostat lukker igen for det varme vand. Der bruges altså kun en smule af de 60 gr. vand for at opretholde 25 gr. i gulvene. Man kan sammenligne det lidt med at du vasker op og vandet i opvaskebaljen er blevet lidt koldt. Så tager du en smule kogende vand og tilsætter og får så temperaturen ok igen. 
Det er ikke helt sådan det foregår, for termostaten finder en ligevægt så den lukker kun lidt op så der siver lidt varmt vand ind hele tiden, og det presser så en tilsvarende mængde vand ud som går retur i fjernvarme systemet. Man kan sige at blander lidt varm vand i. 
Når man kører med den type gulvvarme så er der et meget stort vandflow igennem ved de kun 25 gr. som vi her bruger som eksempel. Og der er kun meget lidt forskel på temperaturen på fremløb ind i rummene og returslangen. Det er det man kalder blande temperaturen. Det er fordelen for så har man en ret jævn temperatur i begge sider af stuen f.eks. 

m.v.h. Erik
Tusind tak for forklaringen, ev elmand, det forstod jeg! Hvad er så forskellen på dit eksempel og en højere blandetemperatur? Altså, jeg har svært ved at forstå hvorfor en lavere blandetemperatur gør gulvene lune i længere tid.
Jeg ved godt der sikkert er mange andre faktorer der spiller ind, men hvor stor en økonomisk forskel vil du gætte på der er ved at have hhv. høj og lav blandetemp.?

På forhånd tusind tak for din tid :)
Annonce
Der er ingen særlig økonomisk fordel ved enten det ene eller det andet. Det er rent komfort og kan løse det problem du efterspørger løsning på. 
Jeg har dog det problem at gulvet ofte er koldt om morgenen, når konen går rundt uden sokker på
Er der en høj blandetemperatur, så vil der tilføres meget varme i kort tid og rumtermostater lukke af hurtig fordi rumtemperaturen er ok. 
Hvis du skruer tilstrækkelig  ned for blandetemperaturen så vil rumtermostat kalde på varme det meste af tiden. Der tilføres kun lidt varme men over længere tid. Får du det til at passe så der stort set aldrig lukkes for varmetilførsel så vil gulvet være lunt hele tiden og Fruen vil ikke fryse tæerne om morgenen.
Hos min nabo som bor i 15 år gammel hus er der slet ingen styring. Her reguleres der alene  på blande temperatur, og de er meget tilfredse med den konstante temperatur. Jeg har også kørt med det igennem flere år, men fik flere rum med for 6-8 år siden, og der lavede jeg så rum styring. Det har jeg fortrudt lidt. 

m.v.h. Erik
Hej igen Erik,
opfølgende spørgsmål til dig: Lige nu står min minimum temp. på 26 grader, mens min max står på 35. Har du et bud på hvad jeg kan prøve at stille min ECL 110 på, hvv. min og max temp.?
Jeg kan ikke svare på fjernvarme unit indstilling, det er gulvvarme systemet vi hidtil har drøftet. 
Skal du have nogle gode svar må du komme med lidt flere oplysninger om jeres hus, og øvrige varmesystem. 

m.v.h. Erik
Beklager, det har du selvfølgelig ret i, jeg tænkte blot at man indstillede blandetemperaturen i fjernvarmeuniten.
Huset er fra 2001, 86 m2 og i et plan. Gulv består af 100mm beton, 50mm sundolitt og 180mm lecanødder. indervægge er af gasbeton imens ydervægge er af 100mm porebeton, 125mm murbatts og 108mm tegl. Loft består af 1 lag gips, dampspærre og for nu 250mm stenuld.
Prøv at vise et billede at blandeunit. Der er noget af min forklaring som ikke har været god nok. 

m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis