Overvejer at inddrage skur til beboelse

Godaften
Vi har et barn mere på vej, så jeg overvejer at inddrage vores skur til beboelse, så jeg kan få et lille kontor der ude + vaskerum for at give mere plads i vores nuværende indgang/bryggers.
Skuret støder i dag op til vores bryggers, hvor jeg ville lave et dør hul.
Skurets facade er opmuret som resten af huset, men er beklædt indvendig med osb.
Jeg tænker at jeg ville isolere væggene yderligere med 50mm og beklæde med farmacel.
Loftet har 400mm glasuld.

jeg har tidligere monteret klinker i skuret, men det ville jeg næsten være ubærligt, hvis der ikke skulle være gulvvarme som i resten af huset + ventilation og varmeinstallationen er i rummet.

Mit spørgsmål er, kan man forvente at gulvet er isoleret nedadtil som resten af huset, så jeg derfor kan strippe klinkerne af, fræse gulvvarmeslanger ned og nye klinker på igen?
Alternativet ville jo være, at det hele skulle op, hvilket selvfølgelig kræver noget mere arbejde i denne periode hvor der er kort tid til familien er på vej.
Eller kan man leve med klinker uden gulvvarme??

Huset er fra 2003

På forhånd tak for jeres tanker og svar.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er sandsynligvis isoleret som resten af huset, måske du kunne lave en boreprøve, evt. bar i fuge et 5-6 mm bor vil være nok, så kan du nemt mærke når du er gennem betonen, og så lave et "prikke prøve" du vil nemt kunne mærke om der er flamingo under..
Selvfølgelig mest sikket at fjerne en klinke, og bore et større hul....

Er der støbt gulv i carporten, eller "havefliser"?

Vi prøver igen, i morgen --
Det var det jeg håbede der blev gættet på.
Jeg laver en boreprøve.
Ville det ikke være en udemærket løsning at fjerne klinker, fræse slanger ned i eksisterende beton og derefter lægge nye klinker.
Ville du montere varme, eller leve med kolde klinker???
Rummet er ikke så stort, så det ville selvfølgelig også vare rart at slippe for radiatorer der fylder

Det er jo noget et arbejde, at fjerne klinker (kan nok ikke genbruges, medmindre du har nogle at supplere op med)
Og at fræse riller i et betongulv, er jo også lidt af et job.
Jeg ville nok vælge en enkeltpladet radiator, de fylder ikke alverden..

Tak Jens
Jeg har stadig et par pakker klinker, men det er de billige fra jem og fix

Det er nemmere at hugge beton op som det er at fræse riller til varmeslanger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Det har du måske ret i ev :D

hvad mener du, kan man leve uden gulvvarme, eller må jeg i gang med at hugge? :D
Jeg har gulvvarme i resten af huset.

Jeg har gulvvarme i køkken alrum, bad, baggang, og et værelse i stueetage. Der er ingen gulvvarme i stuen. Det har så medført at os 2 pensionister udelukkende opholder os i køkken/alrum når vi spiser, ser fjernsyn osv. 
Stuen er så kun hvis børnebørn vil se noget andet i fjerneren, eller vi har flere gæster på besøg. 
Skal du kun bruge kontoret sporadisk til ophold så er det fint uden gulvvarme. Er du vant til den comfort så vil det kræve nogle gode tøfler hvis du skal arbejde der i timevis. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
For snart en del år siden fik en kollega bygget et Hjältevad hus.
Det blev bygget med elektrisk varme i loftet, altså nedadstråling. Jeg har ingen anelse om konstruktionsdetaljerne, men forestiller mig at der lå noget varmereflekterende over elementerne, og naturligvis ordentlig isolering lige under taget der var (næsten) fladt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Gulvvarme eller ej det er, de må du selv vurdere...
Prøv evt at sæt varme på rummet i et par døgn, så det er gennemvarmt, og så sæt dig derud.

Vi har trægulv på strøer, gulvvarme i spisekøkkenet,  og ingen gulvarme i stuen, men vi spiser altid i stuen.
Men tænker også et isoleret trægulv på strøer virker varmere..

JohnLarsen skrev den 08-11-2023 11:54:00

For snart en del år siden fik en kollega bygget et Hjältevad hus.
Det blev bygget med elektrisk varme i loftet, altså nedadstråling. Jeg har ingen anelse om konstruktionsdetaljerne, men forestiller mig at der lå noget varmereflekterende over elementerne, og naturligvis ordentlig isolering lige under taget der var (næsten) fladt.

Strålings varme. Det troede jeg ikke man brugte til almindelig beboelse. Problemet er at det føles koldt under bordplader og tilsvarende. Det er fint til værksteder og tilsvarende hvor man står op, men egner sig ikke til et kontor.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis