Må en nabo skrue i min carport

Hej
Jeg er godt klar over at næste skridt vil være kommunen og det måske ikke hører hjemme herinde. Men jeg vil ikke have en nabostrid hvis jeg er helt på månen, så måske nogen har prøvet noget lignende.

Vi købte for nogle år siden et hus med en carport. Over mod naboen er der knap 30 cm udhæng på carporten som er skel (350 cm fra henholdsvis mit og naboens husmur) det er også angivet på original byggetilladelse fra 80’erne. Naboen har nu valgt at skrue espalier ind i væggen på min carport under udhæng som jo er 30 cm inde på min grund. Jeg har først opdaget det nu (det skete i sommers) da jeg erfarede han har skuret igennem beklædningen og der faktisk stikker 2-3cm skruer ud på indersiden af min carports beklædning. Naboen kræver hævd over området da “jeg jo aldrig har brugt det” og jeg kan egentlig fint leve med at hans bed og beplantning går helt til carporten, men jeg er ked af at der er blevet skruet i den. Jeg ved at der er regler for bygninger i skel, men som jeg ser det så står bygningen på min grund og kun udhæng er i skel og byggetilladelsen omkring carporten er anført i byggesagsarkiv og carporten er tinglyst. Jeg håber derfor at kunne bede naboen fjerne det, da det jo beskadiger min carport.

Er der nogen der har et klogt svar førend jeg skal forbi kommunen og potentielt starte en nabokrig. Min nabo siger at hvis jeg kan finde lovhjemmel for at han skal tage det ned (hvilket jeg allerede synes jeg har) så gør han det “måske” han er lidt en strid banan. 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for selv at finde en lovhjemmel, så virker det lettere at få kommunen til at redegøre for lovgivningen. Hvis du vil være pædagogisk, kan du varsko naboen om at du har bedt kommunen vurdere sagen. Hævd kommer næppe på tale, der er temmeligt skrappe regler.
Tænker ikke det er en sag kommunen vil deltage i, carporten inkl. placering er jo tinglyst.
Det er jo noget juridisk mht. skel, naboret o.l. Der skal vist jurister på.
Kan sagen ikke løses med udskiftning af skruer til en kortere version?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Spørg din nabo om "I" ikke kan skifte til lidt kortere skruer, da de stikker ud på din side.
Thomas_Mygind skrev den 06-11-2023 07:19:16

Spørg din nabo om "I" ikke kan skifte til lidt kortere skruer, da de stikker ud på din side.

 Ja, det var den løsning de fleste burde starte med. Det betyder jo i praksis intet naboen har skruet 2 skruer ind i carporten.

At optrappe et meget lille problem med at involvere myndigheder mv. i stedet for at starte med en simpel dialog, er der de fleste nabokonflikter er startet.

Selvbygger med stort S. 
Hævd kan man først få efter 20 år.
Man kan ikke få Hævd når modparten har gjort opmærksom eller bekendt med, eller stilsigende accept af at man er "inde på" andens m/k matrikel.

Man kan f.eks. ikke fastgøre noget, på andens m/k bygning, uden tilladelse, når det/bygning ikke ligger i skel.

Såfremt sagen skal videreføres er det ikke, som sådan, Kommunen, men Hegnsynet der kan/skal tage sig af sagen, i første omgang.

Kommunen har godt nok udpeget medlemmer for Hegnsynet, men Kommunen har intet ansvar eller begyndelse for hvad Hegnsynet afgår af/i sagerne.

Den som taber sagen i Hegnsynet skal, alt andet lige, betale sagens omkostninger, nu om dage måske ca. 2.000 kr.

Den bedste løsning ville selvfølgelig være at få naboen til at bruge kortere skruer.

Man skal nok ikke være for "blød" med En strid banan.  




Annonce
Under forudsætning af muren står i skel, kan man læse følgende ”Enhver grundejer har ret til på et mod hans grund vendende mur at befæste espalier, halvtage, mindre skure o lign”. Vedkommende grundejer må ikke vedligeholde (fx. male) muren, hvilket ejeren af muren til gengæld skal have uhindret adgang til. 

Så da muren som her står 30 cm fra skel, er jeg ret overbevist om din nabo ikke må skrue i din carport, uden at få lov.
Frank Chr. skrev den 06-11-2023 09:44:38

Vedkommende grundejer må ikke vedligeholde (fx. male) muren, hvilket ejeren af muren til gengæld skal have uhindret adgang til.

Så da muren som her står 30 cm fra skel, er jeg ret overbevist om din nabo ikke må skrue i din carport, uden at få lov.

Så trådstarter skal have adgang til at vedligeholde væggen under espalier, og evt. beplantning. Og kan vist iøvrigt f.eks. bestemme hvad farve der males med. Jeg har en halv spand lyserød, og også noget lidt mørkere rød, begge fra et par børneværelser😂


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis naboen ligefrem mener han har vundet hævd, kunne det jo være en grund til at gå videre med sagen, og at du har nævnt det mundtligt holder jo ikke.

 

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen skrev den 06-11-2023 13:46:01

Frank Chr. skrev den 06-11-2023 09:44:38

Vedkommende grundejer må ikke vedligeholde (fx. male) muren, hvilket ejeren af muren til gengæld skal have uhindret adgang til.

Så da muren som her står 30 cm fra skel, er jeg ret overbevist om din nabo ikke må skrue i din carport, uden at få lov.

Så trådstarter skal have adgang til at vedligeholde væggen under espalier, og evt. beplantning. Og kan vist iøvrigt f.eks. bestemme hvad farve der males med. Jeg har en halv spand lyserød, og også noget lidt mørkere rød, begge fra et par børneværelser😂

 Det korte svar er JA. fordi grundejeren som muren vender ind imod, må ikke.


Hej alle
Tusind tak for de forskellige svar - jeg tror, for nabofredens skyld prøver at høre om vi kan finde en mulighed med kortere skruer selvom det nok bliver svært med den tynde beklædningsplade (sporplade) som er brugt i sin tid og satser på et positivt udfald.

Når jeg skriver strid banan handler det om at vores nabo, som ikke har boet her ret meget længere end os (10 år), har haft meget travlt med hvordan vi har renoveret vores hus og flere gange er vi blevet kontaktet af kommunen i forhold til byggetilladelser da vores nabo har anmeldt os og det eneste vi har gjort er at male indvendige vægge, udskifte gulvetæppe med klikgulv og fået et nyt køkken, alt udvendigt står som vi købte det og indvendigt har vi kun udført kosmetisk arbejde og hver gang har kommunen beklaget. Enkelte gange har vi endda oplevet han er vadet ind (uden at banke på) i vores hus for lige at “inspicere” om vi “overholder loven”. Han har også plukket æbler i vores have uden at spørge, hvilket endte i en diskussion om at det havde han en aftale med tidligere ejer omkring. Vi har sagt til ham at vi har rigeligt, men ville sætte pris på han spurgte. Sidst, men ikke mindst, da jeg konfronterede ham med de espalier og de lange skruer undskylder han først, men kommer efterfølgende over og skælder og smælder over hvad fanden jeg bilder mig ind at fortælle ham hvad han må og ikke må, han gør som han vil og hvis jeg har et problem så vil han se hvor det står i loven han ikke må skrue ting op i min carport. Han kalder os storbysnuderne (jeg er vokset op på en gård, men har grundet arbejde boet i Århus by en årrække) 
Jeg har sådan en oplevelse når jeg snakker med ham at han er meget regelret og tror alle andre snyder, derfor denne forespørgsel førend kontakt til en jurist eller myndighed da jeg tænker det ikke kommer til at forbedre hans opførsel.

Ift. at male væggen lyserød - så har jeg overvejet det samme når jeg har været indebrændt nok ;)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også