Må en nabo skrue i min carport

Hej
Jeg er godt klar over at næste skridt vil være kommunen og det måske ikke hører hjemme herinde. Men jeg vil ikke have en nabostrid hvis jeg er helt på månen, så måske nogen har prøvet noget lignende.

Vi købte for nogle år siden et hus med en carport. Over mod naboen er der knap 30 cm udhæng på carporten som er skel (350 cm fra henholdsvis mit og naboens husmur) det er også angivet på original byggetilladelse fra 80’erne. Naboen har nu valgt at skrue espalier ind i væggen på min carport under udhæng som jo er 30 cm inde på min grund. Jeg har først opdaget det nu (det skete i sommers) da jeg erfarede han har skuret igennem beklædningen og der faktisk stikker 2-3cm skruer ud på indersiden af min carports beklædning. Naboen kræver hævd over området da “jeg jo aldrig har brugt det” og jeg kan egentlig fint leve med at hans bed og beplantning går helt til carporten, men jeg er ked af at der er blevet skruet i den. Jeg ved at der er regler for bygninger i skel, men som jeg ser det så står bygningen på min grund og kun udhæng er i skel og byggetilladelsen omkring carporten er anført i byggesagsarkiv og carporten er tinglyst. Jeg håber derfor at kunne bede naboen fjerne det, da det jo beskadiger min carport.

Er der nogen der har et klogt svar førend jeg skal forbi kommunen og potentielt starte en nabokrig. Min nabo siger at hvis jeg kan finde lovhjemmel for at han skal tage det ned (hvilket jeg allerede synes jeg har) så gør han det “måske” han er lidt en strid banan. 
Hej Jeg er godt klar over at næste skridt vil være... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis han er så emsig, så ville jeg pudse kommunen/hegnssynet på ham..

Skruerne kan du bare kappe over med en vinkelsliber, så de ikke stikker ud inde hos dig.



Vi prøver igen, i morgen --
Bed ham om at fjerne det - og bed ham om ikke åbenlyst at lyve dig op i hovedet. For i øvrigt  er der mange af de planter der bruges til at skjule -der glædeligt vokser igennem og gror i carporten har fjernet flere hundrede liter haveaffald i min mors carport - det meste invadere carporten under udhænget men også gennem knast huller og andre utætheder.

Er det ikke et stykke af haven du kan lade gå i vildt med masser af mælkebøtter og japansk pileurt.

 

Puha, der havde jeg nok for et stykke tid siden tabt tålmodigheden.

Ingen grund til at gøre noget foreløbig ang. at vinde hævd pga det med de mindst tyve år, iøvrigt uden ophold. Så hvis du hvert 19ende år gør noget er alt fint. Du kunne jo f.eks. lægge nogen 20x40 cm fliser i området, dem kan man få gratis via facebook e.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja man skal høre meget før ørene falder af, kors en strid karl.  

For sådanne personer hjælper det, på ingen måde, at være blid og høflig, han skal "sættes på plads".

Hvis det var mig ville jeg ikke nøjes med at bede ham om at fjerne skruerne, men alt hvad der stod på min grund.

Du kan bede ham om at fjerne hans ting fra din grund, og sige til ham at vis han nægter kommer der Hegnsyn.
Han må ikke opsætte det på din carport når den står 30 cm fra skel (væggen).

Og det er i øvrigt en rigtig skidt ide med beplantning på væggen. Planterne vil give en hurtigere nedbrydning af træet end eller. Og som andre skriver, kan de, afhængig af planten, vokse ind til dig, så du også skal døje med det.

Når han har kontaktet kommunen vedr. jeres renovering, så tænker jeg ikke du skal være "large" overfor ham. Det er bare klø på og få det fjerne. Selv ville jeg nok bede ham fjerne det (og true med, ellers bliver det fjernet), og sker det ikke, ville jeg selv pille det ned en dag, han ikke er hjemme.

Nabostriden er jo allerede starter, lyder de til.
Annonce
Det lyder til at han har udråbt sig til konge og tilsynsførende for det lokale nabolag. Tænker du skal bede ham om at fjerne det han har sat op indenfor en tidsfrist, ellers vil du foranstalte hegnssyn. Det gode naboskab kan du udfra det af dig skrevne godt glemme. Han lyder som typen der giver sig selv lov til ting der går over andres grænser sålænge omgivelserne ser til i vantro frem for at konfrontere ham med det. Det eneste du får ud af at sige pyt er flere stunts fra ham fremover, der blot vil resultere i indebrændt arrigskab for dig.
Er du hans eneste nabo? 
Tusse67 skrev den 07-11-2023 10:07:26

Det lyder til at han har udråbt sig til konge og tilsynsførende for det lokale nabolag. Tænker du skal bede ham om at fjerne det han har sat op indenfor en tidsfrist, ellers vil du foranstalte hegnssyn. Det gode naboskab kan du udfra det af dig skrevne godt glemme. Han lyder som typen der giver sig selv lov til ting der går over andres grænser sålænge omgivelserne ser til i vantro frem for at konfrontere ham med det. Det eneste du får ud af at sige pyt er flere stunts fra ham fremover, der blot vil resultere i indebrændt arrigskab for dig.
Er du hans eneste nabo? 

Nej der er en på modsatte side med hegn (180 cm eller mere) fra vejskel og hele vejen langs deres grunde, det er der nok en grund til må jeg antage. Vi har hørt rygter om en tvist omkring træer i deres skel hvor hegnet står, men her har begge parter formentlig hver deres oplevelse. Vi har en fin hæk, bortset fra carporten og den har vi egentlig godt kunne nå til enighed omkring klippehøjde mv. Det her skal selvfølgelig ikke være en gang nabobrok det har bare virket lidt voldsomt på os, og mit indtryk er at han også går op i lokalområdet. Han har blandt andet fået fredet et grønt område som kommunen ellers ville have udstykket og fået etableret vejbump på vejen. Jeg er ret sikker på han er rarest at holde sig gode venner med (neutral) selvom vi føler os lidt beklemt ved at han går så meget op i hvad der sker på andres matrikel. Han har også været vældig behjælpelig (ironi kan forekomme) med at gøre opmærksomme på alle ned langs vejen som har bygninger (skure, drivhuse, legehuse mv.) som ikke er anført på BBR. Så får man en seddel i postkassen. 

Tusse67 skrev den 07-11-2023 10:07:26

Det lyder til at han har udråbt sig til konge og tilsynsførende for det lokale nabolag.
Sådan en lokalhøvding har vi også her i landsbyen (i mit boligkvarter), han har brugt 30-35 år på at overvåge og gøre livet surt for andre, og har i øvrigt sine helt egne regler mht. hvad han selv må..   ..bedst som vi endelig tror, at nu kan han da ikke finde på mere at klage over - så finder han på noget nyt.. især hvis han ikke får ret. Kommunen har gennem tiden brugt enorme summer på hans klagesager - til gengæld er det en gratis omgang for vores lokalhøvding.
Ps. Gid han dog ville flytte (hen hvor pebret gror) et andet sted hen, hvor han kan lide at være..     

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også