Hej,
Jeg overvejer at købe et parcelhus fra 70'erne på ca. 170 m2, som har tegltag med ico-board undertag (ingen fast underlag af tagbrædder/krydsfiner). Undertaget er desværre fuldstændig udtjent og den er tætnet med plastfolie over det hele.
Generelt virker undertag nogenlunde tæt, men et hjørne har tydelige fugtskader på spær samt en hul i kip ud i det blå (dog over udhæng, så kun beklædning er beskadiget indtil videre). Det ligner, at spær er fugtig grundet fastgørelse af plastfolie overspær. Det er ikke noget hemmelighed, at undertaget skal skiftes, men der ingen budget er lige efter huskøb. Derfor forsøger jeg at regne på forskellige scenarier.
1. Lapning af eksisterende undertag, så levetid forlænges med 2-5år og fugtskader udvikler ikke sig videre. Hvordan kan dette gøres? Er det overhovedet muligt? Ideen er at få noget luft i økonomien i mellemtiden for at udskifte til H undertag og sætte genvex op samtidig.
2. Udskiftning til MH undertag som er selvbærende (Monarperm 1000/Ico-board, Huntonit plader) og bibeholdelse af eksisterende vingetagsten. Giver det overhovedet mening at skifte til selvbærende undertag?
3. Udskiftning til H undertag bestående af tagbrædder og 1-lags tagpap (FastSafe). Eksisterende vingetagsten bibeholdes.
Tag var født med selvbærende tagpap som undertag uden fast underlag. Kan det lad sig gøre at etablere fast underlag af tagbrædder under forstærkning af eksisterende spær? Der er jo noget ekstra last der tilføjes til konstruktionen.
Derudover de spær, hvor der er fugtskade på, skal de også udskiftes? Eller kan det lad sig gøre at bibeholde dem hvis de ikke rådne er? Eller evt. udskifte kun en del/helt spærhoved uden at gøre projektet for stort?
Jeg overvejer at GDS efter alle forskrifter, men det er jo en kæmpestor opgave. Er der noget bud på hvor meget forskellige løsninger kan koste pr. kvm.?
Tak for jeres gode råd og erfaringer!