Ekstern motor emhætte - må den installeres vandret?

Inspireret af anden tråd om isolering af emhætte og ekstern motor kan jeg se, at vores loftudtag og tagudtag sidder 4 meter fra hinanden. Med lav loftshøjde under taget ville det være noget enklere at vende motoren vandret (den har lodrette udtag) eller ca 45 grader så der er færrest mulige knæk på afgangsrøret.

Samtidigt kan jeg så få skiftet det til spiro rør og 50 mm isolering. Eller fleksslange. Spiro har jeg rigeligt tilovers af i 125 mm. Fleksslange har jeg i 160 mm. (og så også isolere selve motoren, som ikke er isoleret heller)

Hvad siger panelet?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken motor er det?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 31-10-2023 10:47:33

Hvilken motor er det?

Pas. Der er bare en sølvkasse omkring den og ikke noget mærke nogetsteds udenpå. Emhætten er fra WITT. Hjælper et billede af sølvkassen, eller skal den åbnes op så man kan se indeni?

Ps. Årsagen til manglende billede er at den står virkeligt uhandy placeret nu så kræver at jeg kravler rundt og med der er pt stadig en del isoleringsstøv jeg ikke har kommet igang med at fjerne 😅
Nej, behøves ikke.
Umiddelbart er der ikke noget i vejen for at den skal vende den ene eller anden vej, hvis det blot er en ventilator inde i kassen. Det havde været et problem, hvis der var afløb eller andet, man skulle tage højde for.

CHRISVES skrev den 31-10-2023 11:40:42

Nej, behøves ikke.
Umiddelbart er der ikke noget i vejen for at den skal vende den ene eller anden vej, hvis det blot er en ventilator inde i kassen. Det havde været et problem, hvis der var afløb eller andet, man skulle tage højde for.

Det er der ikke. Det er blot en ventilator og to huller, som jeg nu kan vende mere optimalt ift flow. 

Er 160 flex bedre end 125 mm fast spiro? Eller er det hips om haps?

Fordelen med flex er at den er isoleret allerede. 
HrT skrev den 31-10-2023 13:42:38

Nej, behøves ikke.

Det er der ikke. Det er blot en ventilator og to huller, som jeg nu kan vende mere optimalt ift flow. 

Så længe din flex ikke knækker uregelmæssigt, er det ikke et problem.
Det er ikke unormalt at bruge flexslanger fra anlæg eller ventilator til taghætte.

Annonce
CHRISVES skrev den 31-10-2023 14:53:49

HrT skrev den 31-10-2023 13:42:38

Nej, behøves ikke.

Så længe din flex ikke knækker uregelmæssigt, er det ikke et problem.
Det er ikke unormalt at bruge flexslanger fra anlæg eller ventilator til taghætte.

Tak! 

Pt - og særligt efter jeg installerede genvex rør, er den lidt for bøjet efter min mening. Og nu har jeg en taghætte ledig tættere på, så det giver bare mening at flytte det hele og i samme ombæring lave den dovne: gøre det rigtigt første gang 
125 mm er total NO GO til emhætter. Du kan ikke transportere den luftmængde motoren trækker på de høje niveauer, og ender med en løsning hvor emhætten ikke virker tilfredsstillende.
Gå op i diameter, og bedst i fast rør.
Afhængig af hvilken model du har fra Witt, kan motoren monteres liggende, men tjek brugsanvisningen. Hvis den ikke kan monteres liggende, skal den placeres tættest muligt på taghætten (du kan suge over længere afstand end du kan puste), og motorkassen skal isoleres på samme niveau som din rørføring.

GDS-manden skrev den 31-10-2023 19:21:08

125 mm er total NO GO til emhætter. Du kan ikke transportere den luftmængde motoren trækker på de høje niveauer, og ender med en løsning hvor emhætten ikke virker tilfredsstillende.
Gå op i diameter, og bedst i fast rør.
Afhængig af hvilken model du har fra Witt, kan motoren monteres liggende, men tjek brugsanvisningen. Hvis den ikke kan monteres liggende, skal den placeres tættest muligt på taghætten (du kan suge over længere afstand end du kan puste), og motorkassen skal isoleres på samme niveau som din rørføring.

Hvor ser man normalt modelnummeret henne?

Hvad er luftmængden på emhætten (eller motoren)? :)

CHRISVES skrev den 01-11-2023 07:19:02

Hvad er luftmængden på emhætten (eller motoren)? :)

Er lige rejst ud af dk, men må tjekke i weekenden / næste uge når jeg får den skilt ad. 

Pt virker højeste niveau ikke. Den skruer selv ned. Nok fordi der ikke er udkast nok. Umiddelbart hælder jeg til at:

- flytte den tættere på taghætte (nu er der en fri tættere på). Dette afhænger af kablets længde til emhætten.
- vinkle den eller få den tæt på taghætten.
- montere 30 eller 45° vinkel under i ø160.
- køre fleksslange ø160 ellers. Muligvis fast. Afhænger af om stumperne kan nå (vil bruge hvad jeg har først hvis det kan lade sig gøre uden at blive klamp)
- isolere alt dette med isolerings-hvad-de-hedder-dem-med-folie/papir-ruller (har det gemt et sted) plus isolere kassen, medmindre der gemmer sig et indtag på den (tvivler, men skal se).
- alt dette tapes med dampspærre tape eller alu tape som jeg har en del af efter projekt genvex 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis