10 eller 13 Ampere

Hej ! Jeg har købt et sommerhus fra 1962 hvor nogle afbrydere sidder i indfatningerne til dørene uden dåser af nogen slags. Samtidig er gruppe-tavlen tudse gammel. Jeg overvejer nu at få skiftet tavlen ud med en ny færdigmonteret tavle med automatsikringer. På den gamle tavle er alle lysgrupper med 10A, men så vidt jeg har forstået, så er standarden nu til dags 13A. Spørgsmålet er, vil jeg ikke kunne få installeret en moderne tavle med 13A lysgrupper, når kableføringen og afbrydere sidder i dørindfatninger ? Eller har det slet ikke noget med det at gøre ? Alle ledninger er vist PVC, ikke stof !
På forhånd tak !
Hej ! Jeg har købt et sommerhus fra 1962 hvor... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke den originale tavle fra 1962. Den type sikringer (NEOZED) kom først frem i slutningen af 60’erne. Taven er nok udskiftet på et tidspunkt mellem 1970 og 1990. Jeg tror ikke at en elektriker vil kalde tavlen tudse gammel. Der er ingen grund til at udskifte den på grund af alder.
En tavle fra begyndelsen af 60'erne ser typisk således ud:

Godt at vide ! Huset er ombygget i 81, så tavlen er nok derfra. Er det rigtigt forstået, at udskiftning af gammelt HFI med nyt HPFI måske kan løse problemet med at det slår fra med rundsaven ? Jeg kan ikke forestille mig at der pludselig skulle være opstået et problem med installationerne. Men det gamle HFI er blevet “masseret” slukket/tændt flere gange og det er det måske ikke blevet i mange år.
Ja hvis hfi relæet er defekt, vil det løse problemet med et nyt.
Ellers kan din aut elinstallatør teste om dit hfi relæ er i orden,  eller om det evt slår for hurtigt fra. (nok billigere at udskifte hfi relæet )

Vi prøver igen, i morgen --
Under alle omstændigheder er det god ide at skifte relæet. Vi kan håbe det hjælper og er så en ekstra gevinst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ang. rundsav og relæet der afbryder kan det jo også være være relæet derhjemme, der ikke slår fra, der er defekt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen:
Det vil være meget usandsynlig. En rundsav er stort set altid dobbelt isoleret, og derved uden jordleder. Man kan ikke afvise at der kan være overgang på den, men så vi strømmen gå igennem manden, og han vil så ikke være i tvivl,   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis