10 eller 13 Ampere

Hej ! Jeg har købt et sommerhus fra 1962 hvor nogle afbrydere sidder i indfatningerne til dørene uden dåser af nogen slags. Samtidig er gruppe-tavlen tudse gammel. Jeg overvejer nu at få skiftet tavlen ud med en ny færdigmonteret tavle med automatsikringer. På den gamle tavle er alle lysgrupper med 10A, men så vidt jeg har forstået, så er standarden nu til dags 13A. Spørgsmålet er, vil jeg ikke kunne få installeret en moderne tavle med 13A lysgrupper, når kableføringen og afbrydere sidder i dørindfatninger ? Eller har det slet ikke noget med det at gøre ? Alle ledninger er vist PVC, ikke stof !
På forhånd tak !
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For nogle år siden kunne man skifte sine 10A sikringer ud med 13A. Den tid er forbi. I dag er normen 1,5 mm2 ledning og 10A sikring. Hvis du ikke har 13A sikringer i nu. Det har ikke noget at gøre med, om afbryderne sidder i dørindfatningen.

fase
Tro du har misforstået hvad der er normal standard i dag.... det er som oftest 10 A og ikke 13 A, da der for 4 år siden kom skærpede krav til tykkelsen på kabler i forhold til Ampere 
Men hvorfor udskifte tavlen, er der problemer med den ?
Jeg har en tavle med smeltesikringer, jeg kunne ikke tænke mig at bytte ud til automatsikringer.

Men vælger du en ny tavle, så køb en hvor komponenterne er af god kvalitet...

Vi prøver igen, i morgen --
Ok, jeg troede at 13A var dagens standard, men så blev jeg så meget klogere. Synes bare at de fleste færdigmonterede tavler man ser, f.eks. hos Greenline, er med 13A. Den ser sådan ud, er den ikke lidt outdated ?
Når jeg bruger min rundsav, slår HFI relæet fra. Troede først at den var gal med saven, men når jeg prøver på hjemmematriklen, så virker den fint. Har prøvet at slukke for alle grupper pånær én, hvor jeg så ikke har andet end saven sluttet til. Min sikringer hjemme er også 10A
Annonce
Sikringsstørrelsen har intet at gøre med at hfi relæet slår fra..

Typisk vil  standard automatsikringer nemmere slå fra, end der vil springe, en af den type sikringer du har.

Er det sikringen der springer kan du godt sætte en 13 ampere i stedet for en 10 amperes.

Vi prøver igen, i morgen --
Din tavle fejler ikke noget, hvis du insisterer på automatisikringer kan dine nuværende muligvis udskiftes uden at hele din installation skal leve op til gældende regler.
Du kan i udgangspunktet godt trække 13A sikringer på 1,5mm2, men så snart flere kabler bliver fremført samlet ud af tavlen, vil det påvirke højeste tilladte strøm.
Det problem du har lige nu kan være HFI relæ som har en dårlig forbindelse i en af afbryder polerne. MEN det kan også være en overgang på andre dele af installationen på den samme gruppe, nemlig overgang på nulleder. Når så den store startstrøm kommer er der en højere spænding på nulleder og det medfører en større fejlstrøm.
Langforklaring, men har du mulighed for at teste rundsav på den anden lys gruppe medens de andre er slukkede.
Tavlen er ok, men kabler kunne være gjort bedre fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for gode input ! Jeg har dog prøvet rundsaven på andre grupper med samme resultat. Enig i at ledningerne omkring tavlen skal sættes ordentlig fast - det er også påpeget i elrapporten.
Men nu overvejer jeg at droppe udskiftning til automatsikringer :) Tror dog at jeg vil have opgraderet HFI til HPFI og så skal jeg have undersøgt hvorfor relæet slår fra på alle grupper. 
Relæ skal slå alt strømmen fra. Det er god ide at opgradere til HPFI ( RCD ) relæ. Så kan problemet måske være løst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis