Hejsa
Jeg er i gang med et af de her populære "river tables" i café-bord format. Grundlæggende en rund 'skive' ca. 4 cm tyk, og 60 cm i diameter.
Det er, selvfølgelig ikke et "river-table", for der er ikke nogen 'river' eller flod, men det er en blanding af 'affaldstræ' og epoxy... så mange af problemstillingerne er de samme.
/Faktisk kan I i baggrunden af det første billede se et lille 'river-table' café bord) ;-)
Dog er der nogle _noget_ større udfordringer ved at 'bearbejde' og benytte endetræet i f.eks. fyrretræ, fordi det absorberer væsentligt mere tværtræ... og især i forhold til hådttræ.
Her har jeg, i dette projekt, bl.a. benyttet gamle 4x4 tommer firkantbjælker.
Jeg har vedhæftet billeder, så det er nemmere at se, hvad jeg mener.
Hele processen er temmelig lang, og "finish"-delen er noget af det, der tager længst tid: Slibning op gennem alle kornene. Hvor langt op jeg går i korn, afhænger naturligvis af, hvilken finish jeg vil bruge... olie, lak, sæbe, vandbaseret lak (polycylic), oliebaseret lak (polyurethane), linolie, voks, en kombinatoin etc. etc. etc.
Det er en total jungle, der kræver timevis (årevis) af undersøgelser og erfaring.
Jeg har valgt en oliebaseret lak (polyurethane) og var godt igang med processen med at slibe/lakere/slibe/lakere osv... da det går op for mig, at der åbenbart er (meget få og relativt små) steder, hvor der er naturligt harpiks i træet.
Og endelig SPØRGSMÅLET:
Jeg var nået op på korn 600, før jeg opdagede det... og nu aner jeg faktisk ikke, hvad jeg skal gøre ved det.... kan man på en eller anden måde "lukke" det, så jeg kan lakere igen, og gentage slibe/lakere-processen?
I billedet er det det lille blanke område. Det klistrer og optræder desværre igen, selv efter nylakering og slibning flere gange.
Mvh Tim Holst Petersen