Hvordan lakerer jeg en bordplade, hvor der optræder harpiks?

Hejsa

Jeg er i gang med et af de her populære "river tables" i café-bord format. Grundlæggende en rund 'skive' ca. 4 cm tyk, og 60 cm i diameter.

Det er, selvfølgelig ikke et "river-table", for der er ikke nogen 'river' eller flod, men det er en blanding af 'affaldstræ' og epoxy... så mange af problemstillingerne er de samme.

/Faktisk kan I i baggrunden af det første billede se et lille 'river-table' café bord) ;-)

Dog er der nogle _noget_ større udfordringer ved at 'bearbejde' og benytte endetræet i f.eks. fyrretræ, fordi det absorberer væsentligt mere tværtræ... og især i forhold til hådttræ.

Her har jeg, i dette projekt, bl.a. benyttet gamle 4x4 tommer firkantbjælker.

Jeg har vedhæftet billeder, så det er nemmere at se, hvad jeg mener.

Hele processen er temmelig lang, og "finish"-delen er noget af det, der tager længst tid: Slibning op gennem alle kornene. Hvor langt op jeg går i korn, afhænger naturligvis af, hvilken finish jeg vil bruge... olie, lak, sæbe, vandbaseret lak (polycylic), oliebaseret lak (polyurethane), linolie, voks, en kombinatoin etc. etc. etc.

Det er en total jungle, der kræver timevis (årevis) af undersøgelser og erfaring.

Jeg har valgt en oliebaseret lak (polyurethane) og var godt igang med processen med at slibe/lakere/slibe/lakere osv... da det går op for mig, at der åbenbart er (meget få og relativt små) steder, hvor der er naturligt harpiks i træet.

Og endelig SPØRGSMÅLET:

Jeg var nået op på korn 600, før jeg opdagede det... og nu aner jeg faktisk ikke, hvad jeg skal gøre ved det.... kan man på en eller anden måde "lukke" det, så jeg kan lakere igen, og gentage slibe/lakere-processen?

I billedet er det det lille blanke område. Det klistrer og optræder desværre igen, selv efter nylakering og slibning flere gange.

Mvh Tim Holst Petersen

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har også lige vedlagt et par billeder af det andet projekt:

 

Harpiks kan "skylles væk" med sprit, så det kan du prøve først. Og så kan det også brændes med en gasbrænder, men vent til spritten er dampet af :)

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Gregeren

Tak for tippet. Det vil jeg prøve :-)

Vh Tim

 

Iøvrigt kan jeg se at noget af træet er trykimprægneret. Det vil man gerne sortere fra hvis det det skal bruges indendørs.

Du kan se det på det grønne skær, noget af træet har i de ydre ringe.

Ofte trækker det ikke ind til kernen, hvorfor denne forbliver lys.

Elektronikteknikeren
Hejsa

Takker.... jeg er helt klar over, at det anbefales, at man ikke bruger trykimprægneret træ indendørs, men det er simpelthen en skrøne, at det skulle være fordi det er giftigt for mennesker, eller afgiver giftige dampe etc.

Det er derimod faktisk for at beskytte miljøet, da imprægnering skal bruges mindst muligt. Da det ikke er _nødvendigt_ at imprægnere træ til indendørs brug, bør man derfor heller ikke gøre det.

Det imprægnerede træ jeg bruger er fra en gammel havegynge, så det ville bare være røget på lossepladsen ellers :-)

Her er et link:

https://www.trae.dk/sporgsmal/er-trykimpraegneret-trae-giftigt-at-have-indenfor/

Men tak alligevel for advarslen :-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I øvrigt bliver hele balladen lakeret med oliebaseret polyurethan lak, så der er, uanset, godt og grundigt lukket for alt :-)

 

Man smører shellak / knastlak, som er spritbaseret, på knaster. Spritten opløser også harpiks og fordamper hurtig, så shellak hærder hurtig.
Citat fundet på nettet: " Knastlak til træ:  Anvendes til forsegling af knaster i træværk. Herved undgår du harpiksudtræk efter overfladebehandling. "

Du kan prøve   
Hej DLG

Mange tak... både opløser og forsegler... lige hvad jeg har brug for :-)

 

Hej igen

Nogen af jer, der kender til kurser med rigtige professionelle, der underviser i, hvordan man "maler ting".... lakerer, maler møbler etc.?
Det lader til, at jeg er en total analfabet ud i det malertekniske... ligegyldigt, hvad helvede jeg foretager mig, så bliver det ikke helt rigtigt.
Ganske vidst arbejder jeg med endetræ, og jeg ved det suger og suger.... men det bliver VED !
Jeg kan simpelthen ikke lukke det.
... og det er ikke fordi jeg bruger noget billigt lort.... jeg bruger MINWAX Polyurethane oil, der burde være i den høje ende af produkter.

Jeg startede med (for meget lang tid siden), at slibe virkeligt groft (korn 60, tror jeg), for at have en masse åbne porer, så træet virkelig kunne suge... og håbede dermed at mætte træet (i dybden). Det gjorde jeg før jeg havde brugt _nogen_ anden form for produkter på træet, så det var helt åbent.

Derefter fulgte jeg de gængse råd om, at slibe det op igennem kornene, fra 120 og op til 320... lakere træet (polyurethane) lade det tørre/hærde, give det en let slibning, og så lakere igen.
Jeg troede, at jeg skulle gentage den process én til to gange og være klar... men der var _STADIG_ steder, hvor træet tyrdeligvis ikke var mættet.

Så jeg gentog processen, uden success.

Senest har jeg prøvet at give overfladen en ekstremt let slibning med korn 600 og genlakere... efter andet forsøg, var der STADIG flere steder, hvor træet ikke var mættet... og jeg var temmelig generøs med mængden af lak.

Jeg har selvfølgelig _virkelig_ været omhyggelig med at rengøre overfladen hver gang, inden jeg påførte lakken... jeg bruger det korrekte filt til at aftørre med, og væder det med 99% isopropanol affedter.

Jeg fatter ikke en skid, og må nok bare erkende, at jeg IKKE skal leve af at male møbler, LOL ;-)

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også