Hvordan lakerer jeg en bordplade, hvor der optræder harpiks?

Hejsa

Jeg er i gang med et af de her populære "river tables" i café-bord format. Grundlæggende en rund 'skive' ca. 4 cm tyk, og 60 cm i diameter.

Det er, selvfølgelig ikke et "river-table", for der er ikke nogen 'river' eller flod, men det er en blanding af 'affaldstræ' og epoxy... så mange af problemstillingerne er de samme.

/Faktisk kan I i baggrunden af det første billede se et lille 'river-table' café bord) ;-)

Dog er der nogle _noget_ større udfordringer ved at 'bearbejde' og benytte endetræet i f.eks. fyrretræ, fordi det absorberer væsentligt mere tværtræ... og især i forhold til hådttræ.

Her har jeg, i dette projekt, bl.a. benyttet gamle 4x4 tommer firkantbjælker.

Jeg har vedhæftet billeder, så det er nemmere at se, hvad jeg mener.

Hele processen er temmelig lang, og "finish"-delen er noget af det, der tager længst tid: Slibning op gennem alle kornene. Hvor langt op jeg går i korn, afhænger naturligvis af, hvilken finish jeg vil bruge... olie, lak, sæbe, vandbaseret lak (polycylic), oliebaseret lak (polyurethane), linolie, voks, en kombinatoin etc. etc. etc.

Det er en total jungle, der kræver timevis (årevis) af undersøgelser og erfaring.

Jeg har valgt en oliebaseret lak (polyurethane) og var godt igang med processen med at slibe/lakere/slibe/lakere osv... da det går op for mig, at der åbenbart er (meget få og relativt små) steder, hvor der er naturligt harpiks i træet.

Og endelig SPØRGSMÅLET:

Jeg var nået op på korn 600, før jeg opdagede det... og nu aner jeg faktisk ikke, hvad jeg skal gøre ved det.... kan man på en eller anden måde "lukke" det, så jeg kan lakere igen, og gentage slibe/lakere-processen?

I billedet er det det lille blanke område. Det klistrer og optræder desværre igen, selv efter nylakering og slibning flere gange.

Mvh Tim Holst Petersen

 

Hejsa Jeg er i gang med et af de her populære... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og et mere, hvor det er mere tydeligt

 

I øvrigt er jeg sluppet af med harpiks-prtoblemet, ved at følge rådet fra DLG !

Shellak afspritter og lukker virkelig problemet !

Det er lidt sjovt, for shellak er et ældgammelt produkt, der kommer helt naturligt fra insektbaserede produktionsmetoder, hvis jeg husker rigtigt... og egentlig ikke er meget andet end et naturligt produkt, blandet op med netop sprit.

Så tak DLG :-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok.... jeg er simpelthen ikke sikker på, hvordan jeg skal fortsætte, eller om jeg bare skal stoppe her, med at forsøge at gøre det bedre.

Jeg er _ikke_ tilfreds med resultatet indtil videre, og jeg _ved_ jo, at det kan gøres bedre.... og jeg ved også, at det er en process jeg kan lære en masse af... man lærer bare mest af at lave fejl og så udbedre dem.

Men jeg vil nok sige, at det her er en meget lang process.... og en meget lang række af fejl... i noget, der bare burde være pissesimpelt.

Jeg synes virkelig, at jeg har prøvet alt:

1)
- slibe det op igennem kornene (80 - 320)
- har husket at rengøre mellem slibningerne
- Lakeret det med oliebaseret klar lak (MINWAX polyurethane)
- duede ikke... stadig flere steder, hvor træet manglede at blive mættet

2)
- slibe let med korn 240 eller 320, og genlakere
- duede ikke... stadig flere steder, hvor træet manglede at blive mættet

3)
- gentog pkt. 2 igen og igen.... tre-fire gange, tror jeg.... og der var stadig det samme problem med, at træet ikke er mættet... og jeg FATTER det bare ikke. Det er endetræ, ja... men for hævlen !!!!

4)
Nu har jeg så valgt den vandbaserede MINWAX (polycryllic) udgave, og i silke overflade, altså ikke helt blank... og det ser faktisk ud til, at jeg endelig har fået lukket overfladen.

Det har været en dyr process, og den er ikke færdig endnu.

Jeg købte en virkelig fin (og dyr) pensel fra Flügger.... 229 kroner ... og den er virkelig silkeblød, taber ingen hår osv... men alligevel formår jeg ikke, at ende op med en jævn overflade.

Som sagt har jeg en Wagner 590 sprøjte, som jeg vil prøve med igen... men de 150 ml jeg har tilbage af MIWAX lakken, er knap nok til at fylde hele bunden af sprøjte-flasken, LOL ;-)

Desuden er jeg nødt til, endnu engang, at slibe med ½groft sandpapir, e.g. korn 180 ell. lign. og op, for at få striberne fra penslen væk, før jeg sprøjter.

Jeg fatter i øvrigt ikke, at der stadig kommer små bobler, selvom jeg prøver at føre penslen laaaangsomt henover overfladen.

Som sagt... jeg har VIRKELIG brug for et kursus i, hvordan man gør det her, for jeg fatter NADA.... INTET !

 

Jeg skal ikke kloge mig helt vildt, men min erfaring med lak og pensel er at der skal langt mere lak på overfladen end hvis det var maling.
Penslen trækker spor i lakken fordi denne ikke har et tykt nok lag til at flyde sammen efter du har trukket penslen igennem det.
På mig virker det som om lakkens viskositet er tykkere end maling og derfor flyder den ikke så let sammen.

Men dit problem med endetræ kender jeg, da jeg lavede skærebrædder... Det slugte ufattelige mængder af olie i forhold til en almindelig overflade.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du prøvet at lukke endetræet med CA lim?

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@PinkHenrik

Tak for dit svar. Som en del af de mange forsøg, har jeg prøvet både at give overfladen tynde lag, og virkelig "svine" med det, hvor jeg bare dyppede penslen og lod det nærmest flyde ud over det hele.

For det første, hjalp det ikke, at virkelig bruge en masse lak, for det andet giver det problemer med, at det løber ud over kanterne, og så har jeg ekstra slibearbejde dér.

/Tim
 

 

@Gregeren

CA lim? Nej, overhovedet ikke. Jeg har slet ikke tænkt på det, som en mulighed.

Det kunne være en løsning, men jeg må indrømme, at jeg tvivler. CA lim påføres i et meget tyndt lag, og aktiveres med en spray.

Det kan faktisk godt være at det er en løsning, hvis det er det sidste man gør, lige før man påfører en vandbaseret lak, der ikke opløser limen.

Jeg tror faktisk jeg vil gøre nogle forsøg på mindre "affaldsemner" og tjekke, om det kan bruges.

Tak :-)

/Tim

 

CA lim er godt fordi det kan trænge virkelig dybt ned i træet, det er det snedkere bruger idag til at stabilisere træ og knaster mv. Og til at udfylde små uperfektheder.

Hvis du bruger limen uden hærder, trænger den dybt ned. Du kan så give den et skud lidt et par timer senere med hærder, for at forsegle toppen.

CA'en går i kemisk forbindelse med træets fibre, og omdanner det til en slags komposit af akrylplast med akrylplast, som er stabil.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren 
Det lyder virkelig spændende, og jeg vil klart prøve det !
Mange tak for tippet.
Vh Tim 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også