Hængende køkkenlåge

Hej alle,

Tidligere har jeg fået stor hjælp herinde til forskellige ting og jeg håber, at jeg er lige så heldig denne gang. 

Jeg står over for et problem med min køkkenskabslåge og jeg håber, I kan hjælpe. Oprindeligt var skabet helt perfekt (det er kun to år gammelt!!!), men med tiden er toppen af døren begyndt at hænge mod højre, så den er meget skæv og lågerne nu overlapper og ikke kan lukkes ordentligt(se billede). Jeg har forsøgt at stramme den markerede (rødt) skrue for oven på lågen så meget som muligt (i urets retning), men lågen kan ikke rettes op og skruen kan ikke skrues mere den vej. Jeg har forsøgt at skifte beslagene til nogen nye, men desværre med samme resultat.

Er der nogen her, der har haft lignende udfordringer eller kan give mig råd til, hvordan jeg kan rette op på dette problem, for det irriterer mig virkelig hver gang jeg ser på det. Jeg er løbet tør for idéer og vil sætte utroligt stor pris på at få det til at se pænt ud igen.

På forhånd tak!

/Inger

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den forkerte skrue du skruer på. På nedenstående billede kan du se hvordan man justere dyden på et Blum hængsel og her skal du justere det øverste hængsel ind og det nederste ud, så vil lågen rette sig op.
perhans skrev den 27-10-2023 20:54:15

Det er den forkerte skrue du skruer på. På nedenstående billede kan du se hvordan man justere dyden på et Blum hængsel og her skal du justere det øverste hængsel ind og det nederste ud, så vil lågen rette sig op.

Hejj Perhans

Tak for indspatk. 
Så vidt jeg kan se på din tegning, så er det dog netop skruen der tættest på lågen, jeg justerer på (din tegning til venstre, som hedder “Sidejustering”

Jeg ved ikke mine levende råd da skruen på det øverste beslag ikke kan skrues længere i urets retning og dermed skulle have trukket døren så langt som muligt til venstre foroven.

/Inger

IngerW skrev den 27-10-2023 21:15:22

perhans skrev den 27-10-2023 20:54:15

Hejj Perhans

Tak for indspatk.
Så vidt jeg kan se på din tegning, så er det dog netop skruen der tættest på lågen, jeg justerer på (din tegning til venstre, som hedder “Sidejustering”

Jeg ved ikke mine levende råd da skruen på det øverste beslag ikke kan skrues længere i urets retning og dermed skulle have trukket døren så langt som muligt til venstre foroven.

Du justerer den forkerte vej. Skruen på øverste hængsel skal løsnes, og nederste strammes.

Selvbygger med stort S. 
I stedet for at tvivle på dreje retning på skruen, så kigger du på virkningen. Altså hvilken vej flytter hængsel leddet sig. 
Så skrue den ud i den anden position og se efter hvilken virkning det har. 
Det kan også være sådan at hængsel ikke er monteret korrekt. Altså at den ikke har fat i justerskruen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du har ret, det er den rigtige skrue du havde fat i men som Erik skriver, se på hvad der sker når du drejer på skruen. Sidder hængslet overhovedet fast, hvad sker der når du tager fat i lågen og vrikket lidt med den?
Annonce
Tak for godt input. Jeg kan se, at den bevæger sig i den rigtige retning, men skruen kan ikke skrues længere i den retning jeg ønsker. Jeg skiftede beslag fordi jeg opdagede, at lågen ikke sad ordentligt fast og opdagede, at de små dele af beslaget, som er skruet ind i karmen ikke sad fast og der var ikke rawplugs i. Nu sidder det godt fast i karmen, men har desværre ikke hjulpet på problemet. 

/Inger

Sidder metal-delen på skabet lige? Altså den del, som hængslet hæftes fast på. Den skal sidde vinkelret på lågen, når den er lukket.
De to medal-dele skal også sidde lodret over hinanden.
Hvis de sidder skævt på den ene eller anden måde, må du rette dem, ved at ligge noget ind bag dem.
Jeg kan godt se, hvad du mener. Har du nogen gode forslag til hvordan jeg kan sikre at det sidder lige? Jeg kan jo kun bruge de huller, der allerede er og som du kan se, så er der lavet en udskæring i trærammen hvor beslagene sidder, hvilket gør det meget svært at se, hvor lige det sidder. Det er en ret stor låge, så jeg tænker at det er vægten, der kan have trukket det skævt. 

/Inger

Hvis det har været perfekt, så kan det jo blive det igen.
Jeg tror ikke, at det øverste beslag sidder rigtigt.
Lågen sad korrekt indtil det øverste beslag gik løs i sin montering.
Så det er et spørgsmål om at skrue det fast præcist, som det sad oprindeligt.
Det lyder som om du har gjort det rigtigt IngerW. 

Det ligner Ikea Udrusta hængsel, som den jeg også har. 
Jeg har lige prøvet at dreje lidt på den og har lavet et billede ud fra mine erfaringer   
https://www.ikea.com/dk/da/p/utrusta-haengsler-20261992/

Du kan prøve at tage lågen af ( den kan klikkes af)  og se om det lille øverste beslag stadigvæk er skruet fast på trærammen. 

Er du sikker på at det ikke er den højre låge som hænger og skal justeres?   

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis