Spartling af indvendig murstensvæg

Hej 

Jeg overtager snart mit nye hus og vil gerne spartle et værelse med murstensvægge med efterfølgende opsætning af filt. Jeg tror, at væggene (jf. billede) tidligere er blevet lettere spartlet, så fugerne er minimale på murstene. 

Spg. 1: Skal jeg male med forankringsgrunder inden der spartles op? Bør jeg bare til denne del tage en billig udgave og så købe en dyrere inden der opsættes filt? 

Spg. 2: Hvilken spartelmasse bør jeg gå med? Hælder mest til sandspartel på dunk fra Flügger, da det lyder som den letteste måde for en nybegynder. Alternativt har jeg læst godt om gipsspartel, men som vist er sværere at håndtere, omend det er billigere. 

På forhånd mange tak! :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis fugerne mellem stenene er mere end et par mm dybe bør du starte med tyndpuds.
Herefter kan du fuldspartle væggene med sandspartel i en fornuftig kvalitet.

Jeg har aldrig hørt om sandspartel på en dunk. Mon ikke det er i en spand?

Selvbygger med stort S. 
Har du et link til hvilken tyndpuds, der bør/kan anvendes? Er det fordi, at det er billigere end at spartle det hele med sandspartel, eller har det simpelthen en bedre effekt? 

Godt fanget - jeg mente naturligvis spand :-) 

Ville du påføre forankringsgrunder før spartling? 
Når væggene allerede er malet behøves der ikke forankringsgrunder. Men de bør vaskes ned med grundrens for at fjerne skidt, fedt og fluelort.

Du kan også bruge en grovspartel (istedet for tyndpuds) og så slutte af med rullespartel til den sidste finish, det er nemmere og hurtigere at håndtere for de fleste. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er også ved at spartle og male vægge i køkkenet. 
På den grove sandspartel jeg har, står der at et lag ikke må være tykkere end 2 mm.
Smører man tykkere lag på, er det længe om at tørre og så kan der komme revner, som her :
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/247736/s/hvorfor-krakelerer-spartlen 

Så de dybe rawplugshuller eller bare store dybe huller og fordybninger spartler jeg med gips baseret spartel, som kan tåle et par cm tykke lag.  
Men det skal helst ikke rage udenfor væg fladen, fordi gips er meget hårdere at slibe end sandspartel. 
Så jeg trækker det overskydende hård af , med en bred spartel. Det må gerne synke lidt, så der er lidt plads til sandspartel næste dag. 

Spartelmasse og gips suger væske, så efter spartlingen har jeg smurt en omgang forankringsgrunder på. Ellers tørrer vævklæber, inden man kan nå at lægge væv på :-)  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også