Ventilation gennem undertag / paptag

Hejsa
Jeg har fået monteret nyt paptag og i den forbindelse er der kommet nye taghætter på (JUAL)
I forhold til de gamle taghætter (eternit tag) sidder der ikke et isorør med en overgang på. Hvis de skal isoleres kommes der nogle isoleringsplader på siderne i hætten og så er der bare skåret et hul igennem undertaget.

Mit spørgsmål er så hvordan man montere et isoleret flexrør i hætten nu der ikke er en overgang/isorør at sætte det på ?

Så vidt jeg kan se er det sådan alle hætter til tagpap er lavet (uden isorør)
Som det er nu er der bare presset noget isolering mellem røret og hullet i undertaget for at holde det fast så det ikke bare falder ud (hullet er en del større en røret)

PFT
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige et par billeder der måske kan forklare det hele lidt bedre end mig :-)
Det er en udmærket løsning hvad angår kondens vand i rørene, Isoleringen er intakt og der er tætnet så den varme luft ikke suser ned i loftrummet.
Noget det er tætning oppe over undertaget. Her kan der komme smeltevand fra fygesne, så de skal der tætnes på den side som vender op imod kip på taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 18-12-2023 00:22:53

Det er en udmærket løsning hvad angår kondens vand i rørene, Isoleringen er intakt og der er tætnet så den varme luft ikke suser ned i loftrummet.
Noget det er tætning oppe over undertaget. Her kan der komme smeltevand fra fygesne, så de skal der tætnes på den side som vender op imod kip på taget. 

Jeg tror ikke helt jeg forstår.

Mit spørgsmål gik på om det er sådan man normalt laver det eller der er andre løsninger til at fastgøre røret til taghætten/undertaget da den nemt falder ud som den sidder nu hvor det bare er stoppet isolering mellem rør og kanten af hullet.

Og med tætning over undertaget går jeg ud fra du mener inde i taghætten ? den er fuget hele vejen rundt både indvendig og udvendig (på tagfladen)

Ja altså du folder yderste del af strømpen lidt tilbage, monterer et spændebånd på den inderste del af flexrøret og spænder det sammen med hætten, og folder sokken op igen.

Elektronikteknikeren
Hvis ikke der er andre muligheder har jeg nogen gange sat en pind op langs røret og så binde røret fast til pinden. Så er den holdt oppe og falder ikke ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Gregeren skrev den 20-12-2023 23:27:52

Ja altså du folder yderste del af strømpen lidt tilbage, monterer et spændebånd på den inderste del af flexrøret og spænder det sammen med hætten, og folder sokken op igen.

Jaså, hvordan vil du lige montere det på den hætte jeg har beskrevet og som er på det første billede ?

ev elmand skrev den 21-12-2023 10:03:59

Hvis ikke der er andre muligheder har jeg nogen gange sat en pind op langs røret og så binde røret fast til pinden. Så er den holdt oppe og falder ikke ud. 

Det var en mulighed, Men det er tilsyneladende de hætter Phønix har brugt / bruger, så det er underligt der er sådan nogle hovsa løsninger der skal til. 

Andreas_A skrev den 21-12-2023 21:55:55

Gregeren skrev den 20-12-2023 23:27:52

Jaså, hvordan vil du lige montere det på den hætte jeg har beskrevet og som er på det første billede ?

Jeg troede egentlig at der var stukket et fast rør op i hullet, som flexslangen så gik udover. Alt andet er jo nærmest tosset.

Så må du finde en stump spirorør som du skruer fast med et par vinkelbeslag og selvskærende skruer.
Brøndskum rundt om røret oppe ved taget, og flexslangen på med spændebånd.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis