Diffusionsåbent undertag ventilation af loftrum

Hej
Jeg er ejer af et hus fra 2005, der skulle være anvendt diffusions åbent undertag. Dengang jeg købte huset fremgik i tilstandsrapporten at der ikke er tilstrækkelig med udluftning i loftrummet.  Der er lavet udluftning i udhængene, derfor har jeg tænkt på at montere udluftningstudser øverst i undertaget, men er dette nødvendigt i et diffusionsåbent undertag ?. Jeg har vedhæftet nogle billeder af mit loftrum samt udhæng. Loftrummet er tørt og der er ikke fugt skader på bøger eller andet der har stået på loftet i flere år. Håber at hører jeres erfaringer. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvad bør der altid være udluftning i/omkring kip, medmindre huset har meget kort afstand mellem gavlene, således at udluftningen kan ske den vej. 
Kort afstand er også afhængig af tagets hældning, jo lavere hældning jo kortere afstand.

Det er altid en god regel at følge Fabrikantens anvisninger, for taget, vedr. udluftning.

Diffusionsåben betyder at vanddampe kan passerer undertaget, men ikke vand. Det er ligeledes meget tæt for alm. luft. 
Foto for Undertaget har også, alt andet lige, begynde mørke fugtigheds pletter.
Det kan også siges på en anden og mere enkelt måde:

Betragt loft/tag som en "skorsten".
Hvis "skorstenen" er mere eller mindre tildækket i toppen, så kommer der ikke meget liv i "brændeovnen" selv om der er  nok så meget lufttilførsel for neden.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis