Automatisk fordeling af strøm fra solcelleanlæg

Jeg bor på en gård hvor vi har to luft-til-vand varmepumper, én elbil og en uopvarmet pool. Jeg går og overvejer at købe et solcelleanlæg, men for at det skal give mening kunne jeg godt tænke mig selv at bruge så meget af den strøm jeg selv laver, som muligt. Dette kunne f.eks. ske ved at bruge den overskydende strøm på en solrig dag, til, at varme poolen op med, eller en spa som konen ønsker sig. Det jeg havde forestillet mig skulle ske var at en eller anden intelligent dims sad og så på om der var overskydende strøm fra solcelleanlægget som ikke bliver brug inden for matriklen, og så kunne sende det ud til forskellige forbrugere efter en prioriteret liste og alt efter om der er brug for det, jeg tænker noget i stil med:
Prioritet     Forbruger                    Kriterie
1                Varmtvandsbeholder     Temp. under tærskelværdi
2                Elbil(er)                          Mangler strøm
3                Pool                               Temp. under tærskelværdi 
4                Spa                                Temp. under tærskelværdi 
Mit spørgsmål er nu, findes der en dims der kan sådan noget eller er det noget man selv skal strikke sammen af en række relæer og en Raspberry Pi?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan IKKE selv bestemme hvem der skal have din overskydende strøm !
Hvis du selv "strikker" noget sammen med relæer og PC skal det godkendes FØR det må tilsluttes EL nettet og sådan en godkendelse bliver helt sikkert MEGET dyr !

"AUTOELEKTRIKEREN"
@perhans. Du mangler at specificerer om dit kommende solcelleanlæg er dit eget "lille kraftværk" som ikke er tilsluttet offentlig elnet eller ej.
Det kan have vital indflydelse hvilken lovgivning der gælder.
Som jeg læser perhans oplæg er det et officielt anlæg der påtænkes og relæ setup’et et som sidddr efter tavlen og kan tænde for de nævnte ting i den nævnte rækkefølge, når der er overskudsproduktion. Ikke ved overskyet eller om natten.
Er det korrekt forstået?
Silas skrev den 20-10-2023 09:23:46

Som jeg læser perhans oplæg er det et officielt anlæg der påtænkes og relæ setup’et et som sidddr efter tavlen og kan tænde for de nævnte ting i den nævnte rækkefølge, når der er overskudsproduktion. Ikke ved overskyet eller om natten.
Er det korrekt forstået?

 Det er korrekt forstået.

Annonce
Ok, ihukommende at jeg ikke er elektriker, men kun arbejder med IT, så ville jeg tro at det letteste var bruge strømmen dér hvor du har den største manko og hvor du kan lave en separat “forbruger”
Eks en separat dybkoger i poolen, og når den så er varm nok slukker styringen den dybkoger og tænder i spa’en.
Tænker at varmtvandsbeholderen i forvejen er ret stramt styret og at man ville skulle få din raspberry til at styre dén styring. Det samme med bil laderen som i forvejen har noget styring (med mindre du lader direkte fra udtaget, så er det måske det samme som pool’en)
Men der skal nok en faglært elektrikers input til 😊
Det jeg tænkte på var at solcellerne levere til huset på helt normal vis og f.eks. lave varmt vand op til en eller anden temperatur, men i de tilfælde der var overskydende strøm, så bruge det inden for matriklen til f.eks. en varmepumpe der varmer poolen op, hæve temperaturen i varmtvandsbeholderen yderligere osv., i stedet for at sende den ud på nettet hvor man ikke får ret mange penge for den. I princippet ikke nogen svær opgave et programmere selv, men integrationen til de forskellige strømforbrugere tænker jeg ikke er helt lige til. Derfor kunne det være rart hvis der var nogen der havde lavet noget der gjorde integrationen lidt lettere, f.eks. fandt ud af om bilen havde brug for at blive ladet op.
Jeg skriver " DU KAN IKKE SELV BESTEMME HVEM DER SKAL HAVE DIN OVERSKYDENDE STRØM" som f.eks. naboer, men hvis du holder dig inden for dit eget net kan du frit prioritere.
Du må IKKE, men en elektriker må gerne, montere et relæ (som skal være godkendt til det)  i dit el anlæg uanset hvordan det styres !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Kig på Solar Diverter (jeg ved ikke hvad den hedder på dansk). Den sender overskydende strøm ud på et separat kabel.

For at lade en bil skal man være sikker på at der er strøm nok til at bilen kan lade. Hvis det er til et varmelegeme, kan en type der regulerer spændingen, bedre udnytte alt den ekstra energi. Det vil kræve at varmelegemet kun er forbundet til denne solar diverter.

Det bliver let kompliceret, for at du kan få et smule ekstra varme i poolen på de dage hvor solen er fremme hele dagen.  
Ja det kan godt være at indsatsen ikke står mål med udbyttet og derfor kunne det være interessant at høre fra nogen der havde rodet med det og gjort sig nogle erfaringer.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis