Automatisk fordeling af strøm fra solcelleanlæg

Jeg bor på en gård hvor vi har to luft-til-vand varmepumper, én elbil og en uopvarmet pool. Jeg går og overvejer at købe et solcelleanlæg, men for at det skal give mening kunne jeg godt tænke mig selv at bruge så meget af den strøm jeg selv laver, som muligt. Dette kunne f.eks. ske ved at bruge den overskydende strøm på en solrig dag, til, at varme poolen op med, eller en spa som konen ønsker sig. Det jeg havde forestillet mig skulle ske var at en eller anden intelligent dims sad og så på om der var overskydende strøm fra solcelleanlægget som ikke bliver brug inden for matriklen, og så kunne sende det ud til forskellige forbrugere efter en prioriteret liste og alt efter om der er brug for det, jeg tænker noget i stil med:
Prioritet     Forbruger                    Kriterie
1                Varmtvandsbeholder     Temp. under tærskelværdi
2                Elbil(er)                          Mangler strøm
3                Pool                               Temp. under tærskelværdi 
4                Spa                                Temp. under tærskelværdi 
Mit spørgsmål er nu, findes der en dims der kan sådan noget eller er det noget man selv skal strikke sammen af en række relæer og en Raspberry Pi?
Jeg bor på en gård hvor vi har to luft-til-vand... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Alt er jo muligt, bare man har fantasien og viden til at udføre det. Det er vel muligt at lave en styring som sidder på lade delen til bilen og snyde den til at der altid lades, når alle de prioteter som står først er opfyldt. Altså snyde den til at tro at der altid er et forbrug. Om det er lovligt, ved jeg ikke. 
Jeg er ikke så meget inde i styring, men smartgrid er ikke muligt, så vidt jeg ved. Men det ville være nemmere og dyrere at sætte en batteri løsning op, sammen med. 

it is better to burn out than to fade away
HA med shelly hardware har jeg set gøre alt det (og styre vaskemaskine og opvasker og lignende også). Det var så en netværksadm som havde it som hobby. Men muligt er det. 
HrT skrev den 19-12-2023 20:09:25

HA med shelly hardware har jeg set gøre alt det (og styre vaskemaskine og opvasker og lignende også). Det var så en netværksadm som havde it som hobby. Men muligt er det. 

 Har du et link til noget mere information om det her?

perhans skrev den 20-12-2023 08:41:36

HrT skrev den 19-12-2023 20:09:25

HA med shelly hardware har jeg set gøre alt det (og styre vaskemaskine og opvasker og lignende også). Det var så en netværksadm som havde it som hobby. Men muligt er det. 

 Har du et link til noget mere information om det her?

 Nej, desværre. Men søg på YouTube omkring Home assistant og, hvad hedder den, den inverter der sælges flest af. Den mikma sælger. Husker ikke navnet. Der er en del videoer af nørderi derinde 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis