Renovering af badeværelse - Gulvet

Jeg har et ældgammelt badeværelse i en lejlighed i København på 2. sal, og skal igang med renovering af dette, så den kommer op på sbi 252 osv.

Spørgsmålet er til selve gulvopbygningen, hvordan det bedst etableres. Der skal i sidste ende fliser på.

Jeg har vedhæftet plantegning, og billede af hvordan eksisterende konstruktion ser ud i højre og venstre side ("side.jpg") og bjælkerne i midten "træbjælker.jpg" der er ca. 20 cm tykke.

Hvordan klargør jeg denne underliggende konstruktion? Jeg tænker enten at putte GF board eller letbeton (som jo så kræver statiske beregninger), men konstruktionen skal jo være klargjort først, enten afrettes eller med fald mod afløb.

Jeg har læst mig til at nogle sætter reglar eller lignende på i siden af bjælkerne, men ved ikke helt hvad jeg gør med venstre og højre side "side.jpg" i det eksisterende badeværelse, som jo ikke er en bjælke, men mere et bræt ovenpå et andet bræt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne skrue en regel på væggen, der hvor der ikke er nogen bjælke. En anden mulighed er at lave et betongulv på svalehaleplader, det kræver ikke understøtning på samme måde som et trægulv gør, men der kan så til gengæld bliver problemer med gulvhøjden.
Tak for svar :)

Ja svalehaleplader er en mulighed, men der er vel en god sandsynlighed for at de statiske beregninger vil udmønte sig i, at konstruktionen skal forstærkes alligevel.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at skrue en regel på væggen, for der er jo de to omtalte bræt i siderne, hvor jeg ikke kan komme til for - hvis jeg skruer en regel på væggen over disse, vil gulvet jo blive forhøjet gevaldigt - men du mener måske at disse bræt i siden skal saves væk først og så regel på væg, eller?

Vedhæfter lige et par ekstra billeder.
bbmn skrev den 22-10-2023 10:40:02

t - men du mener måske at disse bræt i siden skal saves væk først og så regel på væg, eller?

Ja, det var det jeg tænkte, hvis det kan lade sig gøre. 

Der er hult nedenunder væggen, se billeder, hvor du måske tænker fastgørelsen skulle laves.
Den bærende bjælke må ligge omkring 40 cm længere inde bag væggen, i rummet ved siden af.
Forstår ikke helt konstruktionen...og hvordan man dog bærer sig ad.
Mine tegneevner er ikke de bedste, men har prøvet at skitsere det i 2D, som jeg synes det ligner.
Så ja, hvordan får man rettet dette op?
Annonce
Jeg synes der er mere og mere der taler for svalehaleplader med beton. Hvor meget plads har du fra overkanten af  bjælkerne til færdigt gulv? 
Uanset gulvtype skal der lægges en bjælke i begge sider. 
@perhans: Ca. 8,5 cm op til gulvbrædder, som er 3 cm tykke, se billede.

@johnm: Så hvis det er efter bogen, skal man ind og lægge reglar op langs bjælkerne i de tilstødende rum, eller hvad vil du foreslå...?
Med 8,5 plus et gulvbrædt så kan du sagtens lave betongulv.
Jeg tror det johnm mener er at der skal lægges en ekstra bjælke helt ude ved væggene, inde i badeværelset og det vil helt klat også være bedre men jeg er ikke overbevist om at det er nødvendigt, da et betongulv på svalehaleplader er selvbærende, til en vis grænse, men hvor den grænse går ved jeg ikke.
Svalehaleplader må ikke have meget udhæng uden understøtning. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis