Tilbygning forbindelse til nuværende hus

Hej,
Jeg har et mursten hus og jeg skal til at grave fundament til en ny tilbygning. Hvordan anbefaler man at forbinde tilbygningen (mur) til den nuværende hus (mur) ?

Jeg kan forstå der er forskellige metoder men hvilken en sikrer bedst mod revner der hvor de to mødes ?

Hvis der er nogle links/billeder så del gerne så jeg kan se hvordan det bør gøres korrekt.

/donnib

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
donnib skrev den 12-10-2023 09:23:23

Hej,
Jeg har et mursten hus og jeg skal til at grave fundament til en ny tilbygning. Hvordan anbefaler man at forbinde tilbygningen (mur) til den nuværende hus (mur) ?

Jeg kan forstå der er forskellige metoder men hvilken en sikrer bedst mod revner der hvor de to mødes ?

Hvis der er nogle links/billeder så del gerne så jeg kan se hvordan det bør gøres korrekt.

/donnib

Som jeg har læst mig til, så kan man kemisk ankre jern mellem hus og randfundament, og så dertil lave en dilationsfuge (staveplade). 

Formoder tilbygningen skal være beklædt og huset er muret?

når du siger kemisk ankre så tænker du bore nogle huller i nuværende fundament samt stikke noget jern og lime det med forankringsmasse og derefter støbe den nye fundament ovenpå disse jern så man binder den gamle fundament med den nye ? Og mellem de to mure skal der ikke noget f.eks mur bindere men kun en dilationsfuge ?

Begge bygninger er mursten.

donnib skrev den 12-10-2023 12:33:50

når du siger kemisk ankre så tænker du bore nogle huller i nuværende fundament samt stikke noget jern og lime det med forankringsmasse og derefter støbe den nye fundament ovenpå disse jern så man binder den gamle fundament med den nye ? Og mellem de to mure skal der ikke noget f.eks mur bindere men kun en dilationsfuge ?

Begge bygninger er mursten.

Jeg læste det sådan i selve fundamentet - så indstøbt i nyt og ind i (ikke under) gammelt. Og så en fuge for det vil givetvis alligevel revne.

Skal bygningen mures eller let beklædes? 
Fundamentet forankres med limankre som bindes til armeringen i det kommende randfundament.

Selve muren skal stå med fuge mellem gammelt det g nyt. Her vil man typisk mure den nye mur op mod en strimmel Flamingo/polystyren som er trukket et par cm. ind fra facaden, så der kan indlægges en fuge elastisk polymer fuge.

Når fugen er nylagt, kan den strøs med fugegrus af samme slags som bruges til opmuring af tilbygningen. Så forsvinder den næsten helt, rent visuelt.

Elektronikteknikeren

Gregeren skrev den 12-10-2023 14:04:10

Selve muren skal stå med fuge mellem gammelt det g nyt. Her vil man typisk mure den nye mur op mod en strimmel Flamingo/polystyren som er trukket et par cm. ind fra facaden, så der kan indlægges en fuge elastisk polymer fuge.

Så det du mener er bare at lægge en strimmel flamingo (det kun være det man bruger til kan isolering) f.eks 20mm så der ingen kontakt er mellem den nye tilbygning mur samt den gamle mur og man kan så derefter fjerne flamingoen og indsætte bagstop og lav en dilationsfuge. Korrekt forstået ? Hvad gør man så på indersiden for at sikre der ikke kommer sprækker ? Jeg skal have gasbeton på indersiden og mursten på ydersiden.

Gregeren skrev den 12-10-2023 14:04:10

Fundamentet forankres med limankre som bindes til armeringen i det kommende randfundament.

Er der nogle best practices hvor mange huller/armering man skal sætte fast ?

Annonce
Du lader flamingo blive siddende som isolering mellem de to mure, og fuger uden på. Derfor skal den være trukket lidt ind fra muren.

Jeg ville lave samme antal vandrette forankringer, som der er vandrette jern i fundamentet, så alle masker bliver bundet fast i det gamle fundament.

Elektronikteknikeren
For at undgå kuldebro, bør flække den gamle ydermur hvor du bygger på. Det er lettest at gøre det inden du laver inder- og ydermur. Jeg ville skære ud så det passer med isoleringstykkelsen i den kommende mur.

Søren O
Søren O skrev den 13-10-2023 18:23:44

For at undgå kuldebro, bør flække den gamle ydermur hvor du bygger på. Det er lettest at gøre det inden du laver inder- og ydermur. Jeg ville skære ud så det passer med isoleringstykkelsen i den kommende mur.

Interessant, hvad mener du ? Mener du jeg skal fjerne mursten på nuværende mur ? Er det fordi der er forbindelse mellem mursten der står ude og dem der er inde der skabes en kuldebro ?

Ja, hvis du ikke gør noget, vil der blive direkte forbindelse mellem yder-og indermur. Det vil give en kuldebro.

Søren O
Søren O skrev den 16-10-2023 14:28:04

Ja, hvis du ikke gør noget, vil der blive direkte forbindelse mellem yder-og indermur. Det vil give en kuldebro.

Ok men det er vel kun nødvendigt at gøre der hvor den nye mur kommer til at være så der kan komme isolering og bryde kuldebroen, korrekt forstået ? Da min væg isolering vil være 250mm så er det en rende af 250mm der skal skæres i den gamle ydermur.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis