Tilbygning forbindelse til nuværende hus

Hej,
Jeg har et mursten hus og jeg skal til at grave fundament til en ny tilbygning. Hvordan anbefaler man at forbinde tilbygningen (mur) til den nuværende hus (mur) ?

Jeg kan forstå der er forskellige metoder men hvilken en sikrer bedst mod revner der hvor de to mødes ?

Hvis der er nogle links/billeder så del gerne så jeg kan se hvordan det bør gøres korrekt.

/donnib

Hej, Jeg har et mursten hus og jeg skal til at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være helt optimalt med 250 mm.

Søren O
Søren O skrev den 16-10-2023 15:07:41

Det vil være helt optimalt med 250 mm.

Gælder det samme ikke også ved terrændæk hvis ja hvordan sikrer man så at ydermuren holder når man nu laver en rende i den ? 

Jeg ville ikke gøre noget med terrændækket. Det samme gælder væggen ved loft. Bygger du på en høj muret gavl, og har taget på tilbygningen længere nede, vil der også være kuldebro ved det nye loft i tilbygningen.

Søren O
donnib skrev den 12-10-2023 12:33:50

når du siger kemisk ankre så tænker du bore nogle huller i nuværende fundament samt stikke noget jern og lime det med forankringsmasse og derefter støbe den nye fundament ovenpå disse jern så man binder den gamle fundament med den nye ? Og mellem de to mure skal der ikke noget f.eks mur bindere men kun en dilationsfuge ?

Begge bygninger er mursten.

Jeg lavede sådan en tilbygning, jeg brugte armeringsjern og limanker, ind i den eksisterende sokkel, og så en lodret "gummi" fuge mellem de to murstens mure, det passede med der kom et nedløbsrør ned foran fugen.

Jeg brugte så murbindere , for at binde de to mure sammen..
Jeg brugte den type murbindere der kan skrues ind i den ene ende, og så med rawpluks i den eksisterende mur.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, ja jeg er også i tvivl om der skal være murbindere eller ej, synes ikke det er tydeligt. De der murbindere forstår jeg bare bliver fæstnet i den gamle mur med rawplugs og derefter muret ind i den nye mur i mellem fugerne korrekt ? 

donnib skrev den 17-10-2023 07:56:27

Tak, ja jeg er også i tvivl om der skal være murbindere eller ej, synes ikke det er tydeligt. De der murbindere forstår jeg bare bliver fæstnet i den gamle mur med rawplugs og derefter muret ind i den nye mur i mellem fugerne korrekt ? 

Ja de bliver skruet ind i den gamle mur med ravpluks, når de er skruet i skal de have et lille bøj i enden, så de kommer til at sidde solidt fast i de nye murstens fuge-

Jeg satte dem i hver 3-4 skift--

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis