Hvor lǽnge kan soldater stå istedet for bærrende væg

Hej, 

Jeg overtager et hus her i nov. hvor vi er i tvivl om hvorvidt væggen er bærrende. 
Da vi gerne vil flytte ind hurtigst muligt, overvejer vi at rive væggen ned, uanset hvad. Dog vil vi understøtte den manglende væg med soldater indtil vi er 100% sikre. 

Mit spørgsmål er, om det giver mening? Vi vil selvfølgelig få det vurderet af en professionel, men jeg ville hade at flytte helt ind og så skulle rive væggen ned og stå med en enorm rengøring. Hvis nu den kunne stå med soldater i en periode, kunne støvet være væk inden vi flytter ind og så kan vi få den stabiliseret når der er et firma der har tid. Jeg har vedlagt tegninger og markeret væggen vi vil rive ned.

Er jeg helt fra den? 
Mvh. Caroline
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke lettere at planlægge hvis i starter med at få den prof, i måske får brug for, til at afgøre om væggen er bærende?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Den angivet væg, mellem spisekøkken/stue, er ikke bærende, da i følge vedhæftet tegning viser at gitterspærene er Fritbærende.
De omtalte Soldater har ingen virkning.
Den væg kan du godt rive ned inden indflytningen.

Den er så bærende :(
Den er så bærende :(  Hvem har bildt dig det ind?

Definition på Fritbærende: Gitterspær ligger an på ydermurens bagmur, uden nogen form for bærende effekt på de indvendige vægge i huset.
Vi har været oppe og kigge på det, væggen er mursten og spærene hviler på væggen. 

Jeg er bekendt med definition på både bærrende vægge og gitterspære, men det ser ud til at forholde sig anderledes i huset. 

Derudover vil jeg, med al respekt, ikke tage en anonym persons ord på nettet for gode vare og derved risikere at mit hjem bliver usikkert at bo i. :) 
Annonce
Caroline94 skrev den 19-10-2023 10:10:33
Derudover vil jeg, med al respekt, ikke tage en anonym persons ord på nettet for gode vare og derved risikere at mit hjem bliver usikkert at bo i. :) 

Med al respekt, er det så ikke præcis det du efterspørger oprindeligt? Du vil have en anonym persons ord for at dit hus ikke bliver usikkert, hvis du erstatter en væg med soldater  

Du kan få to svar på dit spørgsmål. "Ja, det er intet problem" eller "Nej, det er et problem". Men hvis du ikke stoler på dem du spørger, så kan du jo ikke bruge svaret til noget.

Tag fat i fagmanden fra start af, hvis du vil eliminere usikkerheder.
Hvis du ikke tror på hvad der bliver sagt her på siden hvorfor i al verden retter du så henvendelse her!  
Hvorfor i al verden retter du så henvendelse her på siden når du er bekendt med bærende og ikke bærende!  

Fordi spærene ligger an/rører på muren er det ikke ensbetydende at de bær på muren.
Det er meget normalt at indermur bliver ført op til spærene uden derved at være bærende.
Du kunne f.eks. prøve at fjerne en "mursten" under det ene spær og så se om huset falder sammen.

Vedhæfter konstruktionstegning af Fritbærende Spær, det er de samme som er vist på din vedhæftet tegning.

Hvis din oplagte tegning ikke stemmer overens med virkeligheden, så er det i min optik. en useriøs henvendelse du laver her på siden. Det samme gælder for din sidste sætning.

Jeg er ikke mere anonym en det altid er tilladt at sende en personlig mail, for at høre om faglige kompetencer.
Har trods alt, tidligere, modtaget undervisning i beregning af gitterspær. Også tidligere håndlavet dem.
Jeg har ikke på noget tidspunkt spurgt om det var bærende - jeg har spurgt hvorlænge det kan stå med soldater og jeg har kontaktet en fagperson.

Barnligt at i hidser jer op over det. 

God dag. 
Der er ingen som hidser sig op. Se bare alle de glade smilies  

Du starter med at skrive, at du ikke ved om vægen er bærende. Dermed er der vel ikke så overraskende, at nogen kan finde på at svare, at det er den ikke jf. tegningerne, når du spørger om det du har gang i giver mening.

Efterfølgende har det så vist sig, at vægen er bærende.

Hvis soldaterne er stærke nok til at holde konstruktionen, når de bliver sat op, er de det også i morgen. Og om 10 år. De skal efterspændes løbende, hvis underlaget giver sig, som følge af belastningen fra det som den bærende væg bærer. Men der ud over er der jo intet i bygningens statik, som ændrer sig efterfølgende.
Om du så tør stole på den oplysning fra en anonym internetbruger, er helt op til dig selv.

Uden at blande mig i den forudgående diskussion..

Inden i fjerner vægen...
Er det så ikke smartest, at få en bygningskonstruktør eller lignende fagperson, til at vurdere om vægen er bærende, eller evt stabiliserende.

Og ja er det solide soldater, og underlaget er stabilt kan de stå i mange år, hvis de strammes efter jævnligt, men er vægen stabiliserende, hjælper soldaterne ikke noget.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis