Hvor lǽnge kan soldater stå istedet for bærrende væg

Hej, 

Jeg overtager et hus her i nov. hvor vi er i tvivl om hvorvidt væggen er bærrende. 
Da vi gerne vil flytte ind hurtigst muligt, overvejer vi at rive væggen ned, uanset hvad. Dog vil vi understøtte den manglende væg med soldater indtil vi er 100% sikre. 

Mit spørgsmål er, om det giver mening? Vi vil selvfølgelig få det vurderet af en professionel, men jeg ville hade at flytte helt ind og så skulle rive væggen ned og stå med en enorm rengøring. Hvis nu den kunne stå med soldater i en periode, kunne støvet være væk inden vi flytter ind og så kan vi få den stabiliseret når der er et firma der har tid. Jeg har vedlagt tegninger og markeret væggen vi vil rive ned.

Er jeg helt fra den? 
Mvh. Caroline
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej,  Jeg overtager et hus her i nov. hvor vi er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er jeg helt fra den? 
Mvh. Caroline

Ja du er helt fra den.  
Ud fra det du indtil nu har oplyst, her på Forum'et, er spærene Fritbærende, dvs. væggen er ikke bærende, de omtalte soldater har ingen virkning, du kunne lige så godt stille dem op ude i indkørslen.  

At du så senere, uden at ville fortælle det her, kommer til anden viden, fortæller jo at du har problemer. 

Til flere i tråden: Der er mig bekendt ikke noget galt i afgå med livrem og seler.
Det er jo helt normalt i mange af de tråde der er i lds

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen 
Det er fint at gå med livrem og seler, Men den måde som trådstarter reagerer på synes ikke har noget med det at gøre. 
Hun må jo sætte alle de soldater op hun vil, og og i øvrigt er der svaret på hendes spørgsmål. Når soldaterne ikke gør nogen gavn så kan de stå indtil de er rustet op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ elmand
Hun spurgte jo ‘Dog vil vi understøtte den manglende væg med soldater indtil vi er 100% sikre. Mit spørgsmål er, om det giver mening?’
Og til det kan der vel kun svares ‘Ja’
Resten er …….

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Caroline94 skrev den 19-10-2023 07:41:02

Den er så bærende :(

Det er en utrolig interessant tråd, hvor modtager og afsender går lidt skævt af hinanden. Den del vil jeg ikke blande mig i.
Jeg vil blot spørge dig, Caroline94, hvor du har fået at vide eller fundet ud af, at dine spær er bærende? Jeg spørger af ren nysgerrighed.

Har du allerede rettet henvendelse til en prof. og få et svar/beregning? :-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Caroline94 start:
vi er i tvivl om hvorvidt væggen er bærrende.
Mit spørgsmål er, om det giver mening? 
Er jeg helt fra den?

Mvh. Caroline

Caroline94, 19-10-2023 10:10::
Vi har været oppe og kigge på det, væggen er mursten og spærene hviler på væggen. 

Det må være her, d. 19/10, at ”kæden” hopper af for Caroline.  

Kommunen har dateret tegningen d. 17/6-69.
Tegningen for gitterspærene er tegnet, alt andet lige, i overensstemmelse med Træbranchens Oplysningsråd TRÆ 2 TRÆ3, Fritbærende. De er bl.a. dimensioneret med en tilladt nedbøjning på 1/500 af spændvidden.

Gitterspærene er højst sandsynlig rejst samtidig med at den omtalte mur er muret, således at gitterspærene helt eller delvis ligger an på muren. Efterfølgende er tagbeklædning lagt, samt loftbeklædning mv. er sat op.

Den øgede belastning fra tag, loftbeklædning mv. har medvirket at spærene er sunket inden for de 1/500, således at gitterspærene ligger i spænd. Det kan måske dreje sig om få mm.

At gitterspærene ligger i spænd har intet at gøre med at muren er bærende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis