Ekspansionsbeholder fyr hvordan?

Jeg ville tjekke trykket på min ekspansionsbeholder for første gang. Den er skiftet i 2017 og fortrykt til 0,5 bar dengang. Siden er der ikke rørt ved den.

Jeg ville lige tjekke trykket inden jeg starter fyret op og fylder vand på. Er der nogen der kan fortælle mig om det er gjort rigtigt. 

Jeg lukkede 2 ventiler imellem ekspansionsbeholderen. Så tappede jeg vand af fra slangen til påfyldning af vand som sidder på samme rør som ekspansionsbeholderen. Da der ikke kom mere vand prøvede jeg at pumpe tryk på hvilket resulterede i at der kom mere vand hver gang jeg pumpede uden at trykket steg. Jeg troede fejlagtigt at det var et stempel der sad i og ikke en membran. 

Jeg prøvede så at lukke ventilen til vandpåfyldning således at der var lukket af i kredsen. Derefter pumpede jeg tryk på beholderen til 0,5.

Hvorfor kom der mere vand ud da jeg pumpede med ventilen til vandpåfyldning åben? Kan membranen have taget skade af at pumpe med ventilen åben? Hvis jeg vil tjekke om ekspansionsbeholderen virker er jeg så nød til at tappe vand af igen og tjekke trykket igen? 




13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke følge dine rør og se om du har gjort det rigtige.
Det rigtige er at tappe vandet af, som som går op til beholderen. Er det lavet rigtigt, så sidder der afspærrings- og aftapningsventil tæt på beholderen, så man ikke behøver at tappe en masse vand af.
Når vandsidens tryk er væk, kan du måle fortrykket (lufttrykket) i beholderen. Hvis fortrykket er 0, vil der komme vand ud af beholderen når du pumper luft i.

Søren O
Jeg har lige prøvet at tegne installationen. 

Jeg har lukket ventiler i hver ende og åbnet aftapningsventilen. Da der ikke kom mere vand i spanden satte jeg min elektriske bosch cykel pumpe på at pumpede. Der kom bare mere vand i spanden uden at trykket steg.

Bagefter prøvede jeg istedet med lukket aftapningsventil og pumpede op til 0,5 bar som der stod på ekspansionsbeholderen.
Så har du en defekt beholder hvor membranen er utæt. Du kan godt klare dig et stykke tid med defekt beholder med den montering du har med rørindgang i bunden af beholderen.
Efter dit sidste trin, hvor du har de 0,5 bar fortryk, åbner du igen for dine ventiler til radiatorkredsen og efterfylder med vand til normalt anlægstryk.
Så længe du holder dit anlægstryk over de 0,5 bar er der ikke problemer med at luften inde i beholderen, da luft altid søger opad.
Prøv at kontrollere fortrykket i din beholder om f.eks. en måneds tid, så du får en fornemmellelse af om det kan fungere uden udskiftning af beholderen.

Søren O
Ok. Det anede mig at den var defekt. 

Hvad er den rigtige fremgangs måde? Tappe vandet af og lukke ventilen igen og pumpe?

 Hvor kom det vand fra da jeg pumpede med aftapningsventilen åben? Er det vand der har ligget på den forkerte side af membranen?
Du er selv inde på den rigtige fremgangsmåde. Luk først begge ventiler ud til radiatorkredsen. Åbn aftabningsventilen og sæt luft på beholderen til der ikke kommer mere vand. Luk aftapningsventiler og pump 0,5 bar luft på beholderen. Åbn hanerne ud til radiatorkredsen, og efterfyld anlægget med vand til normalt drifttryk.

Søren O
Annonce
Ok

Jeg forstår bare ikke hvor det vand kom fra da jeg pumpede, efter at vandet var tappet af. For ekspansionsbeholderen sidder højere end aftapningsventilen så der burde ikke være noget vand tilbage i kredsen? 
Der skal luft til for at vandet kan løbe ud. Normalt vil det “gurgle” i røret mens vandet løber ud. Ved utæt membran er det sikkert kun små huller, så luft og vand har svært ved at trænge igennem. Derfor hjælper det med kompressoren.

Søren O
Nu kommer det jo lidt an på om trådstarter har målt / kigget efter  lufttrykket ( fortryk) det rigtige sted- 
Jeg kunne mistænke at han har kigget på anlægs tryk manometer, det vil jo ikke vise en trykstigning. 
Når anlægget er trykløs så skal fortryk naturligvis måles på luft ventilen. Det kan så måske gøres med cykel kompressorens manometer hvis den har sådan en. 
Hvis fortryk har været på 0 bar, så vil membran udvide sig indtil denne fylder hele beholderen. Det vil skubbe resterende vand ud af beholder. Derefter vil trykket begynde at stige, altså målt på luft siden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik: Prøv lige at nærlæse trådstarters første indlæg.

Søren O
Tak for svar. Det lyder som om at der var vand på den forkerte side af membranen og der derfor kom vand ud når jeg pumpede.

Når jeg banker på ekspansionsbeholderen nu kan jeg høre at den er hul for oven og fyldt for neden og da luften jo er fanget i toppen burde den så ikke virke alligevel? Eller hvad vil der ske hvis man ikke skifter den? 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis