Ekspansionsbeholder fyr hvordan?

Jeg ville tjekke trykket på min ekspansionsbeholder for første gang. Den er skiftet i 2017 og fortrykt til 0,5 bar dengang. Siden er der ikke rørt ved den.

Jeg ville lige tjekke trykket inden jeg starter fyret op og fylder vand på. Er der nogen der kan fortælle mig om det er gjort rigtigt. 

Jeg lukkede 2 ventiler imellem ekspansionsbeholderen. Så tappede jeg vand af fra slangen til påfyldning af vand som sidder på samme rør som ekspansionsbeholderen. Da der ikke kom mere vand prøvede jeg at pumpe tryk på hvilket resulterede i at der kom mere vand hver gang jeg pumpede uden at trykket steg. Jeg troede fejlagtigt at det var et stempel der sad i og ikke en membran. 

Jeg prøvede så at lukke ventilen til vandpåfyldning således at der var lukket af i kredsen. Derefter pumpede jeg tryk på beholderen til 0,5.

Hvorfor kom der mere vand ud da jeg pumpede med ventilen til vandpåfyldning åben? Kan membranen have taget skade af at pumpe med ventilen åben? Hvis jeg vil tjekke om ekspansionsbeholderen virker er jeg så nød til at tappe vand af igen og tjekke trykket igen? 




Jeg ville tjekke trykket på min... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O. 
Ja det var netop der jeg fik mistanken. 
Jeg prøvede så at lukke ventilen til vandpåfyldning således at der var lukket af i kredsen. Derefter pumpede jeg tryk på beholderen til 0,5.
Men jeg kan sagtens tage fejl.  
Til trådstarter: Det vil sikkert køre upåklageligt i lang tid. Er der fejl på membran så vil luften komme ud af din beholder næste gang du tømmer anlægget. Så længer der er ok tryk på anlægget vil den blive hvor den er. Men måske er der slet ikke nogen fejl, bare lidt utålmodighed i forhold til en meget lille kompressor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det værste der kan ske hvis trykekspansionsbeholderen er defekt, eller du glemmer at åbne afspærringsventilerne, er at sikkerhedsventilen på varmekredsen vil lukke lidt vand ud, eller at dit varmeanlæg ikke virker fordi der er for lidt tryk på anlægget.

Søren O
Tak for hjælpen. Jeg tror at jeg i første omgang vil holde øje med anlægget og nu ved jeg hvordan jeg tjekker ekspansionsbeholderen næste gang. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis