Konventer 16A til 10A?

Jeg har et ældre hus hvor der har siddet El Rediator i huset, mange af dem har jeg pillet ned, da de ikke gavner økonomisk. Men jeg har så tilbage et par kabler som er tilsluttet 16A, jeg har fået afvide at jeg kan ikke bruge dem som alm 220V stik kontakter.

Jeg læser lidt på nettet om at nogen vil prøve at lave en 10A om til 16A, og dette kan ikke lade sig gøre pga Dimensioneringen på kablerne ikke kan klare det, men jeg finder ingen fortælling om det måske kan være muligt at lave det om fra 16 til 10.?

Hvis dette er muligt, så behøver jeg ikke at skal til at kravle rundt i skunkene og begynde at brække brædder op og trække kablerne tilbage, og lappe huller til i loftet hvor de stikker igennem. Men hvis det er en risiko zone at konventer dem fra 16 til 10, så må jeg i fremtiden kravle der ind og begynde at pille dem op, så jeg kan lukke hullerne til. Da det ikke ser særligt pænt ud at de stikker ned fra loftet.
Jeg har et ældre hus hvor der har siddet El... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 08-10-2023 07:19:58

Stikkontakten til 16 amp. er uden afbryder. En afbryder i en stikkontakt er det svage led.

10A godkendt til afbryder, 16A ikke "godkendt" til afbryder. Så som du skriver, det er kontakten som kan forhinder i at blive brugt, hvis den monteres, generalt, så uden afbryder er det muligt. Bare så jeg selv lige er lidt med på hvordan det skal forståes. :)

Denne er godkendt til 16a Eksempel link 
Der skal så være jord der hvor du havde din el-radiator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-10-2023 14:44:48

Denne er godkendt til 16a Eksempel link 

Ja Jord, det er så noget der ikke er med tarvlen og ud til ledningerne.

Madsls skrev den 08-10-2023 20:12:01

ev elmand skrev den 08-10-2023 14:44:48

Denne er godkendt til 16a Eksempel link 

Ja Jord, det er så noget der ikke er med tarvlen og ud til ledningerne.

Så tror jeg ikke det går, mener kun man kan få 16 amperes 230 volt udtag med jord.

Og er udtaget med jord, skal den være aktiv/tilsluttet.

Ved så ikke om man må skifte dækslet, til et uden jord, eller om det også er no go. men spørg din elektriker.

Vi prøver igen, i morgen --
Man må blænde jordben af med den viste dæksel. Og så kan det blive ok. 

Annonce
@Madsls
Der  er altid 230V i en tændt stikkontakt. Hvor mange ampere (A) der løber er afhæng af hvor stor en strømsluger man tilslutter. Hvis det er en LED-pære er det måske 0,05 A, hvis det er en støvsuger kan det være 8 A.

Hvis stikkontakten er til 13 A, må sikringen ikke være over 13 A. Hvis man tilslutter noget der skal bruge mere end 13 A vil sikringen springe og stikkontakten bliver ikke overbelastet. Det samme med kablet ud til stikkontakten. Sikringen må ikke være så stor at kablet kan overbelastes.

Langt de fleste af de el-apparater der sælges bruger under 10 A. Så det vil sjældent have betydning om der er en sikring på 10, 13 eller 16A. Normalt vil man bruge størst mulig sikring, hvad kabel og stikkontakt kan klare. Man kan altid få sat en mindre sikring i, men det er der ingen fordel ved.
Det er naturligvis korrekt hvad Gode ven skriver, men der lidt mere kompleks. 
1. så springer en  10 A sikring ikke umiddelbart hvis kører mere end 10 A igennem En smelte sikring vil kunne holde til 15 A i en time Og tilsvarende for 13 og 16 A sikringer. 
2. Den almindelige stikkontakt med afbryder, må forsikres med 10 A ( 13A i visse tilfælde) Men fabrikanten foreskriver at den kun må bruges til 6 A konstant over længere tid, selv såkaldte 16 A stikkontakter må i visse tilfælde kun belastes med 6,9 A over længere tid.( forfradåse og anløbne stikben på stikprop) og højst 10,8 A i bedste tilfælde  Link til artikel
Det er den almindelige type stikkontakter jeg har set en del af som er svedent ved det ene hul. Så det er ikke lige afbryderen der er det svage led. 
Man kan jo også købe en Fuga dobbelt eller triple stikkontakt LINK uden afbryder. Her er det store stik godkendt til 16 A sikring men det lille stik øverst er uden jord og må kun bruges til 2,5 A 
Så det er slet ikke sikring der alene skal sørge for at de ikke bliver overbelastet

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis