Konventer 16A til 10A?

Jeg har et ældre hus hvor der har siddet El Rediator i huset, mange af dem har jeg pillet ned, da de ikke gavner økonomisk. Men jeg har så tilbage et par kabler som er tilsluttet 16A, jeg har fået afvide at jeg kan ikke bruge dem som alm 220V stik kontakter.

Jeg læser lidt på nettet om at nogen vil prøve at lave en 10A om til 16A, og dette kan ikke lade sig gøre pga Dimensioneringen på kablerne ikke kan klare det, men jeg finder ingen fortælling om det måske kan være muligt at lave det om fra 16 til 10.?

Hvis dette er muligt, så behøver jeg ikke at skal til at kravle rundt i skunkene og begynde at brække brædder op og trække kablerne tilbage, og lappe huller til i loftet hvor de stikker igennem. Men hvis det er en risiko zone at konventer dem fra 16 til 10, så må jeg i fremtiden kravle der ind og begynde at pille dem op, så jeg kan lukke hullerne til. Da det ikke ser særligt pænt ud at de stikker ned fra loftet.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt få udtag der er godkendt til 16 ampere..LINK
Ellers kan du sagtens sætte mindre sikringer i, 13 ampere hvilket almindelige kontakter er godkendt til.
(er det porcelæns sikringer, skal bundskruerne også skiftes)

Vi prøver igen, i morgen --
Du behøver ikke skifte kablerne. Sæt 13 A sikringer, hvis det ikke er automatsikringer, som kan skiftes til 13A. Det får du elektrikeren til.

fase
je_ns skrev den 06-10-2023 19:39:44

Ellers kan du sagtens sætte mindre sikringer i, 13 ampere hvilket almindelige kontakter er godkendt til.

Det er en ældre tavle. Med porcelæns skrueindtag til sikringen.

Bundskruerne skiftes, er det noget som sidder inde hvor sikringen skal side, eller hvordan.?

S. Fabrin skrev den 06-10-2023 19:52:53

Du behøver ikke skifte kablerne. Sæt 13 A sikringer, hvis det ikke er automatsikringer, som kan skiftes til 13A. Det får du elektrikeren til.

Ja ikke automatisk sikring, så nyt en tavle har jeg ikke.   Selvom jeg godt gad.

Bundskruen sidder i bunden af sikringsholderen. Der spænding på hele tiden. Prøv i første omgang at skifte si 13 A.

fase
Annonce
Madsls skrev den 06-10-2023 19:55:09

je_ns skrev den 06-10-2023 19:39:44

Det er en ældre tavle. Med porcelæns skrueindtag til sikringen.

Bundskruerne skiftes, er det noget som sidder inde hvor sikringen skal side, eller hvordan.?

Bundskruerne bør skiftes til 13 ampere, de sikre at der ikke kan sættes 16 amperes sikringer i.

Men rent funktionsmæssigt, er det ikke nødvendigt at skifte bundskruerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du piller sikring ud, kan du se ind i hullet. Der bør der være en rund porcelæns ring som er grå på kanten. Farvekode for 16A sikr er grå. Denne bør skiftes til til en rød ring 10A og så kan du sætte 10 A sikring i. 
Men det er jo lige så godt at sætte en stikkontakt op som er godkendt til 16 A Det er den type som ikke har afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar. :) Så tænker at en Alm Stikdåse, som kan håndtere 16A og stadig kan bruges som alm 220V stikdåse, tænker jeg at jeg vil gå med, så jeg også sikker til fremtiden, hvis en af ledningerne skal gå ud og blive et indtag til en ny varmepumpe oven på. - Jeg viste ikke at man i dag, kan skaffe stikdåser som kan bruges på 16A, så det giver lys for enden for mig, så skal jeg bare have fat i en Elektriker som kan lave et par nye stikdåser til mig, med mulighed for 16A. Men ang den stikdåse som kan håndter. 16A, er det fordi den begrænser en mængde strøm som 220V kan bruges til eller hvordan fungere det siden man kan bruge sådan en til en 16A.? 
Stikkontakten til 16 amp. er uden afbryder. En afbryder i en stikkontakt er det svage led.

Søren O
Begrænsningen af strømmen sidder i sikringen, men materiellet skal være beregnet til at kunne bære den strøm, som sikringen kan levere. 

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis