Elbil lader: Koble direkte på hovedledning i skel?

Jeg skal have installeret lader til elbil. Det bliver lidt bøvlet og grimt at skulle koble på i eltavlen inde i entréen, så tænkte om jeg i stedet kunne tilslutte lader ude ved hovedledning i skel?

Graver så et tomrør ned hen til stolpe, som kabel kan løbe i. Selve laderen vil jeg så montere på stolpen, tæt på hækken i skel.

Såvidt jeg ved kan elbilladere godt tåle at hænge ude i det fri. Evt kan den få en hat på.

Findes der måske alustolper el.lign. til formålet, hvor der decideret er indbygget rum til HPFI og sikring?

/Henrik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vel have laderen koblet på efter din el-måler. Hvis du kobler direkte på din stikledning, bliver forbruget jo ikke målt.
I princippet kan du godt gøre som du skriver.
Det kræver dog ny stikledningsafgift til Elselskabet, samt ny måler fra Elselskabet.
Denne lader indeholder det du ønsker  
Det er rocker dyrt hvis du vil have endnu en tarifmåler op. Det koster tilslutningsafgift, og den koster næsten 2000pr. A. Tjek på dit forsyningsselskabs hjemmeside.

Derfor skal du have kablet gående fra huset af, hvis du ellers har kapacitet nok i eks. installation.

Elektronikteknikeren
Annonce
Det kan sagtens lade sig gøre, og dit forsynings selskab skal ikke have penge da du benytter den eksisterende stik ledning.
Det kræver dog at der opsættes en ny tavle som indeholde sikring og relæ til din oplader, det kunne feks være et kombi relæ og så en lille tavl der har en ip klasse som gør at den må sidde udendørs.Tavlen kan evt placeres på samme stolpe som laderen.
Alt det kan din elektriker klare for dig, du kan evt selv grave en rende til kabel og evt træk rør fra måler og frem til laderens placering, så slipper elektrikeren for at udføre dette arbejde.
Imaster: Det er simpelthen ikke rigtig. Det bliver i hvert fald noget billig opladning da der ikke er en elmåler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-10-2023 23:33:55

Imaster: Det er simpelthen ikke rigtig. Det bliver i hvert fald noget billig opladning da der ikke er en elmåler.

 hvad er det som ikke er rigtigt???

det er da fuldt ud lovligt at montere et extra afgangs kabel på måleren, det skal jo selfølgelig monteres på målerens afgangs klemmer så forbruget bliver målt.

Imaster skrev den 07-10-2023 00:09:22

ev elmand skrev den 06-10-2023 23:33:55

Imaster: Det er simpelthen ikke rigtig. Det bliver i hvert fald noget billig opladning da der ikke er en elmåler.

 hvad er det som ikke er rigtigt???

det er da fuldt ud lovligt at montere et extra afgangs kabel på måleren, det skal jo selfølgelig monteres på målerens afgangs klemmer så forbruget bliver målt.

Så forklar gerne hvad du mener ikke er rigtigt??

 Ahhh læste lige at trådstarter mente hovede ledningen og ikke selve måleren, så kan det selfølgelig ikke lade sig gøre på den måde jeg beskrev.

Beklager Ev elmand….🤗


Du skal ikke beklage til mig, Jeg ville bare sikre mig at trådstarter ikke fik falske forhåbninger. 
Han ville tilkoble direkte i kabelskab ude ved vejen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis