Elbil lader: Koble direkte på hovedledning i skel?

Jeg skal have installeret lader til elbil. Det bliver lidt bøvlet og grimt at skulle koble på i eltavlen inde i entréen, så tænkte om jeg i stedet kunne tilslutte lader ude ved hovedledning i skel?

Graver så et tomrør ned hen til stolpe, som kabel kan løbe i. Selve laderen vil jeg så montere på stolpen, tæt på hækken i skel.

Såvidt jeg ved kan elbilladere godt tåle at hænge ude i det fri. Evt kan den få en hat på.

Findes der måske alustolper el.lign. til formålet, hvor der decideret er indbygget rum til HPFI og sikring?

/Henrik
Jeg skal have installeret lader til elbil. Det... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svarene.

Jeg havde som EV elmand skriver den forhåbning at lader kunne kobles direkte på i kabelskab, da de fleste ladere som jeg forstår har indbygget måler. Men hvis elselskabet ikke kan/vil bruge målerdata kan det jo være ligemeget.

/Henrik
Det er det med måler, det kunne man nok betale sig fra et få sat op. 
Men det er mere det at det er en ny tilslutning til elnettet, ligesom et nyt hus eller ny fabrik. Her betaler man en ret høj tilslutnings afgift. Og det selv om man kunne forestille sig at gå på den samme stikledning.
Årsagen er at man så at sige bliver medejer af hele nettet. Altså man skal betale sig ind i netværk / andelsselskab som der kun er forbrugere til at betale. Det er fastsat i lovgivning at netselskaber ikke må tjene på selve strømmen, så det ikke lige som en virksomhed som kan tjene op til videre investeringer. Udbygningen skal betales løbende af de kunder som tilslutter sig. 
Der er så lige nu sager på vej imod elhandlere som har fiflet og dermed tjent på strømsalg, Men mon ikke det mest er gået i direktørers lommer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis