Opvasker og vaskemaskine i samme stik?

Hej
Jeg ved ikke meget om strøm, så jeg håber at I kan hjælpe mig på vej.

Jeg skal renovere mit meget gamle køkken, og det gør jeg selv. Jeg har ikke tænkt mig at lave ændringer i el.
Lige nu har jeg et gaskomfur med elovn og en vaskemaskine tilsluttet, men efter renovationen skal der også tilsluttes en opvaskemaskine.
Køkkenet er meget gammelt og der sidder sådan en sjov stikkontakt inde i et underskab, som I kan se på billedet, som ovnen lige nu er tilsluttet.
Mit spørgsmål er om jeg kan tilkoble både den nye opvaskemaskinen og enten vaskemaskine eller ovnen til denne, altså med et dobbeltstik?
Det er ok hvis de ikke kan bruges samtidig, men kan man overhovedet "splitte" sådan et stik?

På forhånd tak :)

Keep calm and have a cookie

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra dine billeder vil jeg sige, at det er en dårlig ide, hvis du ikke også laver el-installationen om. Få lavet en trefaset installation. Du kan ikke lave en tilslutning med et dobbeltstik eller andre sjove ting til den stikkontakt, du har vist. Så jeg anbefaler en mere fremtidssikret installation. Måske udskifter du gassen med en induktions kogeplade, der betyder, at du skal bruge mindst 2 faser til kogepladen.

fase
Jeg kan se en samledåse og en alm. stikkontakt på de to billeder, begge kan der monteres en ekstra enhed i. Stikkontakten kan du jo bare sætte en stikdåse i, eller et dobbeltudtag hvis der er plads. Gerne een egnet til 13A eller 16A.
En særlig holdbar løsning er det dog ikke, jeg ville også klart foretrække du fik opsat en ekstra stikkontakt til din opvasker. Det vil sandsynligvis medfører der skal trækkes et nyt kabel.
Undersøgte du om du kunne få kraft i lejligheden, da du overvejede induktionskomfur?

Det du har i skabet er en almindelig stikkontakt uden afbryder. Du kan godt have flere apparater, hvis de er med en almindelig stikprop og skifte mellem de forskellige, så du kun har et tilsluttet af gangen. Det vil dog være en utrolig besværlig løsning, som du hurtigt vil blive træt af.

Apparater der laver varme (opvaskemaskine, vaskemaskine, ovn, komfur) bruger meget strøm. Derfor er én stikkontakt til disse apparter ikke rigtigt tidssvarende.

det vigtige er ikke at der kun er et tilsluttet af gangen - men at der ikke bruges mere end 1 afgangen.

@Kurt54 Det er rigtigt men de stikdåser man kan få til at sætte i stikkontakten med flere udtag, er ikke egnet til at forsyne en ovn eller tilsvarende.
Annonce
Ja en dårlig løsning med en fordeler dåse, men de kan nu godt findes i udgaver der kan klare en del belastning, denne her må belastes med 3680W    LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor længe?
Tilledningerne er ofte kun 0,75 kvadrat.
GodeVen skrev den 06-10-2023 11:19:08

Hvor længe?
Tilledningerne er ofte kun 0,75 kvadrat.

Den  viste er ofte med 1,5 mm2 tilledning. 

fase
Jeg købte en med afbrydere til hvert udtag, fra samme butik som den jeg linkede til, den er med 3 x 1,5 mm2 kabel.
LINK
(har ikke behov for den er så kraftig, men den eneste jeg kunne finde, hvor hvert udtag har sin egen afbryder, bruger den til forskellige ladere, så kan jeg tænde for dem der er i brug)
Denne her er også med 3 x 1,5 mm2 LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis