Opvasker og vaskemaskine i samme stik?

Hej
Jeg ved ikke meget om strøm, så jeg håber at I kan hjælpe mig på vej.

Jeg skal renovere mit meget gamle køkken, og det gør jeg selv. Jeg har ikke tænkt mig at lave ændringer i el.
Lige nu har jeg et gaskomfur med elovn og en vaskemaskine tilsluttet, men efter renovationen skal der også tilsluttes en opvaskemaskine.
Køkkenet er meget gammelt og der sidder sådan en sjov stikkontakt inde i et underskab, som I kan se på billedet, som ovnen lige nu er tilsluttet.
Mit spørgsmål er om jeg kan tilkoble både den nye opvaskemaskinen og enten vaskemaskine eller ovnen til denne, altså med et dobbeltstik?
Det er ok hvis de ikke kan bruges samtidig, men kan man overhovedet "splitte" sådan et stik?

På forhånd tak :)

Keep calm and have a cookie

Hej Jeg ved ikke meget om strøm, så jeg håber at I... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1,5 kvadrat 13 amp max 2 ,5 kvadrat 20 amp ca .jeg har prøvet at sætte to maskiner til samtidig, ledninger brændte sammen da det oversteg i watt ,jeg havde en 4 ledet 1,5 kvadrat ledning  men to maskiner går ikke så da jeg kun skulle bruge nul ,fase ,jord  brugte jeg den overskydene ledning og koblede den sammen med nul så jeg 2x 1,5 kvadrat ? afledning til nul, men jeg bruger kun en af maskinerne af gangen da det ikke er nødvendigt at bruge hele maskinparken på en gang da de udgør mindst 4200 watt ikke godt for ledningen men lovlig sagde elektrikkeren 
kan i stikke den

Det kan sagtens stikkes med andre cowboy løsninger. Da der er krav om at Nul skal være lyseblå, så kan man ikke parallel køre ledninger fordi der kun er 1 lyseblå i kabel. 
Jeg mener heller ikke det er lovlig at parallel føre ledninger før man når over 16 A installation. Typisk i industri installationer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ved det når man ikke overstiger kablets formåen går det men stadigvæk 4 ledet 1,5 kvadrat 13 amp  to gange maskiner som kræver mindst 20 amp derfor bruger man den overskydende ledning som afledning til nul lyseblå eller not , i gamle dage ,er gammel brugte man både sort / og rød  sort muligvis nul samt rød jord så Max 13 amp på 1,5 kvadrat  ved godt har spurgt elektriker så man måle om nødvendig

5 ledet ikke 4 leder en trykfejl

Jacovit:
I gamle dage var der ikke krav om lyseblå som nul. Men jeg kan nok ikke overbevise dig, så jeg stopper her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis