Kar på badeværelset

Jeg vil lave et nedsænket kar på vores badeværelse hvor vi skal tage normale bade, samtidig med at vi kan smide en prop i og bruge det som et kar.
Mit problem er at det kar bliver for stort til at jeg kan bruge en varmtvandsbeholder som først var tanken.
Karet kommer til at kunne indeholde 1m3 vand hvis fyldt til kanten.
Vi får fjernvarme, de fleste på vejen skal have varmtvandsbeholder. Skal jeg vælge en veksler i stedet for, så vi kan fylde karet med varmt vand?
Jeg vil lave gulvvarme i karet også. Placere det i den øvre del af betonen. Ved ikke om det er nemmest at lave det i en kreds for sig, da gulvet er en del længere nede end øvrige badeværelsesgulv? ca 45 nede. Når det ligget i toppen og en kreds for sig, kunne man vel fyre op for den når man skal i karbad?
Har I gode inputs til en prop? Blücher laver en plade der passer til et standard 140*140 med prop i. Ikke verdens pæneste. Alternativ er jo en almindeligt afløb med prop. 

mvh Niklas


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvad andre vælger, ville jeg vælge varmeveksler frem for varmtvandsbeholder. Veksleren leverer varmt vand lige så længe, du ønsker. Jeg har veksler, som fungerer fint.

fase
Ved nye anlæg er varmeveksler langt det mest almindelige. Så den med at de fleste andre vælger beholder stiller jeg mig meget tvivlende overfor. Så skal i have nogen meget specielle afregnings forhold. 
Du skal ikke forvente at gulvvarme slanger vil give noget særlig bidrag til opvarmning. 
Du kan jo lige så godt have prop afløb. Når du har opkant til karret så skal der alligevel være et andet afløb i badeværelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-10-2023 22:49:13

Ved nye anlæg er varmeveksler langt det mest almindelige. Så den med at de fleste andre vælger beholder stiller jeg mig meget tvivlende overfor. Så skal i have nogen meget specielle afregnings forhold. 
Du skal ikke forvente at gulvvarme slanger vil give noget særlig bidrag til opvarmning. 
Du kan jo lige så godt have prop afløb. Når du har opkant til karret så skal der alligevel være et andet afløb i badeværelse. 

Fjernvarmeselskabet anbefaler ikke at man får veksler. De ser helst at alle får varmtvandsbeholdere. Mange har også problemer med veksler i primetime, hvis alle i området har vekslere. Den sidste på strengen kan have problemer med at få varmt vand. 

Det er et kendt problem når jeg snakker med vvs'ere.
Jeg gider ikke at have et andet afløb på badeværelset. Så vil jeg hellere have en k3.


 

S. Fabrin skrev den 04-10-2023 21:38:28

Uanset hvad andre vælger, ville jeg vælge varmeveksler frem for varmtvandsbeholder. Veksleren leverer varmt vand lige så længe, du ønsker. Jeg har veksler, som fungerer fint.

 Det er sandt.

Men fjernvarmeselskabet anbefaler ikke veksler. Den vvser der skal lave det anbefaler det heller ikke og har bestilt 600 stk varmtvandsbeholdere til sine kunder.

Mange har problemer med vekslere i primetime.


 

NiklasH skrev den 05-10-2023 07:22:24

S. Fabrin skrev den 04-10-2023 21:38:28

Uanset hvad andre vælger, ville jeg vælge varmeveksler frem for varmtvandsbeholder. Veksleren leverer varmt vand lige så længe, du ønsker. Jeg har veksler, som fungerer fint.

 Det er sandt.

Men fjernvarmeselskabet anbefaler ikke veksler. Den vvser der skal lave det anbefaler det heller ikke og har bestilt 600 stk varmtvandsbeholdere til sine kunder.

Mange har problemer med vekslere i primetime.

 Det er på ingen måde dit problem, at fjernvarmeselskabet ikke kan levere varme i primetime. At VVS'eren har købt varmtvandsbeholdere er hans problem. 

Det er eller kan blive dit store problem at du ikke etablerer et afløb i dit badeværelse. Det drejer sig ikke kun om en K3 på tilstandsrapporten.


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 05-10-2023 07:52:41

NiklasH skrev den 05-10-2023 07:22:24

S. Fabrin skrev den 04-10-2023 21:38:28

Uanset hvad andre vælger, ville jeg vælge varmeveksler frem for varmtvandsbeholder. Veksleren leverer varmt vand lige så længe, du ønsker. Jeg har veksler, som fungerer fint.

 Det er sandt.

Men fjernvarmeselskabet anbefaler ikke veksler. Den vvser der skal lave det anbefaler det heller ikke og har bestilt 600 stk varmtvandsbeholdere til sine kunder.

Mange har problemer med vekslere i primetime.

 Det er på ingen måde dit problem, at fjernvarmeselskabet ikke kan levere varme i primetime. At VVS'eren har købt varmtvandsbeholdere er hans problem. 

Det er eller kan blive dit store problem at du ikke etablerer et afløb i dit badeværelse. Det drejer sig ikke kun om en K3 på tilstandsrapporten.

Det er da rigtig meget mit problem at de ikke kan lavere varme i primetime 😂😂 

Hvad drejer det sig så om hvis ikke en k3?
Det er nedsænket så hvis alt fald går ned mod det afløb der er i mit kar, er alt som det skal være.  Hvad skal et ekstra afløb i baderummet dog gøre godt for?



 

Jeg skriver "Når du har opkant til karret så skal der alligevel være et andet afløb i badeværelse." Det var mit gæt at der ville være en kant. Du skriver at niveau er 45 cm under , og så satte min hovedregning. Eksempel. Er det 1 m  så vil det være 2,2 m lang. Eller 1,5 x 1,5 m 
Så hvis du IKKE har opkant så er det vel mere at betragte som en meget dyb bruseniche. I så fald er det helt ok med det ene gulvafløb. 
Min søn har en dyb bruseniche, men med ca. 30 cm opkant og derfor afløb uden for. ( det giver lidt problemer med udtørring af denne vandlås) De lukker for linjeafløb i karret ved at lægge et stykke plastik bærepose hen over. 
Jeg er sikker på at det kun blev benyttet da børnene var små. Han har jordvarme og dermed varm-vands beholder. Så det har da været et problem at fylde det helt op med var vand 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er da rigtig meget mit problem at de ikke kan lavere varme i primetime 😂😂 
Hvad drejer det sig så om hvis ikke en k3?
Det er nedsænket så hvis alt fald går ned mod det afløb der er i mit kar, er alt som det skal være.  Hvad skal et ekstra afløb i baderummet dog gøre godt for?

Fjernvarmeværket har påtaget sig at forsyne dig med varme. Det gælder også for varmt vand. Det påpeger du til næste generalforsamling i varmeværket. Det er mit indtryk, at varmeværket ikke er særlig stort. I øvrigt er det ikke alle der bruger en stor mængde varmt vand på samme tid. Der er en samtidighedsfaktor inde i denne beregning. 
Hvad angår K3 gives den kun, hvis der ikke er afløb fra gulvet i badeværelset evt. via dit badekar. Det er ikke dig, der bestemmer reglerne for indretning af badeværelser, men du er pligtig til at følge reglerne.

fase
Det er Fjernvarme Fyn. Så vil sige det er rimelig stort :D

 

NiklasH skrev den 05-10-2023 20:26:30

Det er Fjernvarme Fyn. Så vil sige det er rimelig stort :D

Det har du sikkert ret i, men det er sjældent, at alle oplysninger gives i første omgang. De kan vel forsyne dig med den nødvendige mængde varmt vand.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis